همایش فناوری‌نانو در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد

همایشی در زمین&#۱۷۲۸ فناوری‌نانو دوشنبه هشتم خرداد ماه سال ۱۳۸۵ در آمفی‌تئاتر مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور معاون اول رئیس جمهور و جمعی از اساتید، دانشجویان و صاحب‌نظران این عرصه و با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بسیج دانشجویی استان تهران و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، توسط بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

همایشی در زمینه فناوری‌نانو دوشنبه هشتم خرداد ماه سال ۱۳۸۵ در آمفی‌تئاتر مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور معاون اول رئیس جمهور و جمعی از اساتید، دانشجویان و صاحب‌نظران این عرصه و با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بسیج دانشجویی استان تهران و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، توسط بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد و در آن به تبیین اهمیت و ضرورت توجه به نانو و سرمایه‌گذاری کلان در این فناوری، ایجاد دغدغه‌های عمومی و عزم ملی برای دستیابی مطلوب به فناوری در سایه محصول‌گرایی، تسهیل در روند تصمیم سازی و برنامه‌ریزی راهبردی، ارائه برخی ابزارهای سودمند و مورد نیاز برای پژوهش محصول محور و مطلع کردن مراکز صنعتی در خصوص پروژه‌های فناوری‌نانو پرداخته شد.
در ابتدای این همایش، پس از مراسم افتتاحیه، مهندس حسن فرخزاد، دبیر همایش درباره اهداف برگزاری این همایش و فعالیت‌های کمیته فناوری‌نانو بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در زمینه‌های ترویج فناوری‌نانو و مدیریت و تحلیل این فناوری از طریق هم‌اندیشی در کنار ارتباط مستمر با صنعت، صحبت کرد و پس از ایشان آقای دکتر ذاکر رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک دفتر ریاست جمهوری، دستیابی به علم و فناوری‌نانو را توسط محققان ایرانی، گامی در جهت تبدیل ایران به قطب منطقه‌ای دانست.
آقای دکتر رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر سخنران بعدی بودند که با اشاره به رتبه دوم ایران در میان کشور‌های اسلامی و رتبه ۳۶ در جهان از جهت ارایه مقالات در عرصه فناوری‌نانو، برگزاری چنین همایش‌هایی را گامی مناسب جهت فعالیت در سطوح بالای صنعتی معرفی کرد، که هر فاز از آن نیز، تبیین جایگاه فناوری‌نانو برای مسؤولان به منظور تجاری سازی و پیشبرد قوانین راهبردی در این عرصه است.
در ادامه، دکتر مردانی رئیس بسیج دانشجویی، در سخنرانی خود اقدامات کمیته‌های علمی بسیج دانشجویی را در برداشتن گامهای اولیه توسعه فناوری‌نانو و قرار دادن کشور در آستانه جهش علمی در این زمینه بسیار موثر دانست و اظهار امیدواری کرد گام بعدی جهت تجاری‌سازی فناوری‌نانو بسیار مطلوب‌تر برداشته شود.
پس از ایشان معاون اول رئیس جمهور، دکتر پرویز داودی با بیان این که چشم‌انداز ۲۰ ساله،‌ اهدافی بسیار عملی و واقعی را دنبال می‌کند، بر عزم دولت نهم بر سرمایه‌گذاری در بحث نانو و حمایت از تحقیقات هدفمند در این حوزه تاکید کرد.
پس از سخنرانی دکتر داودی، تقدیری از دانشمندان ایرانی در زمینه فناوری‌های پیشرفته به عمل آمد و سپس آقای دکتر سرکار رئیس کمیته توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو، راجع به زنجیره‌های چرخه ثمردهی فناوری‌نانو از آموزش تا صنعت و نقش ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو به عنوان متولی نانو در کشور صحبت کرد. ایشان با تشریح مراحل مابین تحقیق و پژوهش تا تجاری سازی فناوری‌نانو، راجع به وظایف کارگروه‌های چهار‌گانه ستاد در این چرخه سخنرانی نمودند.
پس از ایشان، آقای ایزدخواه، مدیر آموزش شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران، درباره مفاهیم فناوری و مدیریت و انتقال آن سخنرانی نمودند.
در کنار این همایش دو کارگاه آموزشی نیز با موضوع‌های ضرورت تحلیل پتنت در حوزه فناوری توسط مهندس کفایتی از مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه شریف و روش حل ابتکاری مسئله توسط دکتر سلیمی عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.