برگزاری سمینار آشنایی با توانمندی‌های پژوهشکده فناوری‌نانو در دانشگاه شیراز

سمینار آشنایی با توانمندی‌های پژوهشکده فناوری‌نانو دانشگاه شیراز با حضور اعضاء این کمیته در تالار امیرکبیر دانشکده فنی دانشگاه شیراز برگزار شد.

دکتر محمد حسین شیخی، رییس پژوهشکده فناوری‌نانو دانشگاه شیراز در این سمینار به بررسی تاریخچه و روند تشکیل فناوری‌نانو در جهان پرداخت و گفت: در کشور ما از حدود چهار سال پیش مقوله فناوری‌نانو مورد توجه جدی قرار گرفت و از سال ۸۳ ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو تحت نظر ریاست جمهوری شکل گرفت که شش وزیر هم عضو این ستاد هستند و معاون اول رییس جمهور نیز به عنوان دبیر آن معرفی شد.
وی افزود: هرکدام از وزارتخانه های مرتبط، موظف شدند برنامه‌های خود را تنظیم کنند و سرانجام در سال ۸۴ سند راهبردی تدوین و تصویب و به وزارتخانه‌ها ابلاغ شد. در این راستا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم موظف گردید مراکزی برای ساماندهی و هدایت فناوری‌نانو در دانشگاه‌ها دایر کند که پیرو دستور ریاست دانشگاه شیراز، کمیته‌ای به همین منظور تشکیل و موظف گردید پژوهشکده فناوری‌نانو را راه‌اندازی کند و بدنبال آن اساسنامه پژوهشکده تنظیم و برای وزارت علوم ارسال شد.
رییس پژوهشکده فناوری‌نانو دانشگاه شیراز تصریح کرد: دانشگاه شیراز دارای امکانات و تجهیزات خوبی است، اما به دلیل پراکندگی، این امکانات برای گروه‌های مختلف در دسترس نیست و این پژوهشکده می‌تواند فعالیتهای مربوطه را منسجم کند.
وی این پژوهشکده را پل ارتباطی بین دانشگاه شیراز و دانشگاه‌های تهران دانست و گفت: در برنامه‌های آتی پژوهشکده، از پروژههای دانشجویی حمایت می کنیم و عضویت اساتید و دانشجویان در پژوهشکده برای چنین مباحثی ضروری است.
دکتر شیخی افزود: وزارتخانه‌های نفت، کشاورزی، صنایع و… بودجه های خوبی برای فناوری‌نانو در نظر گرفته‌اند و برای گرفتن امکانات و بودجه باید به تحقیقات کاربردی توجه شود.
در ادامه این سمینار، دکتر پولادی، معاون پژوهشکده و برخی از اعضاء آن از جمله دکتر نیاکوثری، دکتر صفوی، دکتر مرادی، دکتر دانش منش در خصوص فعالیت‌های پژوهشکده نانو سخن گفتند.