آموزش مجازی فناوری نانو برای دانش‌آموزان

محققان دانشگاه Rice با تشکیل یک تیم از مدرسان «مجازی»، به دانش‌آموزان باهوش دبیرستانی کمک خواهند کرد، ساختارهای جدید را طراحی نموده، آنها را اتم به اتم ساخته و آزمایش نمایند.

محققان دانشگاه رایس با تشکیل تیمی از مدرسان مجازی، به دانش‌آموزان باهوش دبیرستانی کمک خواهند کرد که ساختارهای جدید را طراحی، و اتم به اتم ساخته و آزمایش کنند.

NanoKids و Nanocar مباحث اصلی این دوره آموزشی هستند که دانش‌آموزان در گزارش خود برای کلاس فناوری‌نانو و روباتیک، در دانشکده تابستانی ریاضی وعلوم دانشگاه کالیفرنیا (COSMOS) ارائه خواهند نمود. این مباحث در آزمایشگاه‌های پروفسور جیمز ام. تور در دانشگاه رایس مطرح می‌شوند.
این دانش‌آموزان، NanoKidها را که مولکول‌هایی شبیه انسان هستند و در آزمایشگاه ساخته می‌شوند، طراحی نموده و آنها را به حرکت درخواهند آورد. این NanoKidها به دانش‌آموزان و معلمان کمک می‌کنند تا علم نانومقیاس را به روشی مفرح و آسان تصور نمایند.
اولین ماشین مولکولی دارای شاسی، محور، و چهار چرخ باکی‌بالی است. دانش‌آموزان در یک فرایند شبیه CAD معکوس، از یک نرم‌افزار شبیه‌سازی قدرتمند و جدید برای ساختن این نانوماشین استفاده می‌کنند و آن را روی یک سطح طلا به حرکت درمی‌آورند.
ایده اصلی استفاده از این ساختارها در حالت متحرک، آشنا نمودن دانش‌آموزان دبیرستانی با زیبایی‌های تحقیقات نانومقیاس است. کمک به دانش‌آموزان برای دیدن کاری که در مقیاس نانو انجام داده‌اند، نسخه اولیه نانومهندسی خواهد بود که توسط شرکت نانورکس(Nanorex) طراحی شده است. این شرکت اولین توسعه‌دهنده ابزارهایی برای طراحی، شبیه‌سازی و تحلیل سیستم‌های ماشین مولکولی دقیق اتوماتیک است.
مارک سیمز مدیر اجرایی نانورکس می‌گوید:«این اولین کار نانومهندسی در دنیای واقعی است و من بسیار خرسندم که این پروژه، دانش‌آموزان را با اصول اساسی مدل‌سازی مولکولی و شبیه‌سازی دینامیک مولکولی آشنا خواهد کرد. ما امیدواریم بتوانیم با استفاده از همکاری‌های آموزشی، شبیه این مورد، نحوه تفکر خود را درباره فناوری‌نانو تغییر داده و خود را به تعریف فناوری‌نانو و یا کاربردها و محصولات فعلی آن محدود نکنیم. من بسیار مشتاقم ببینم این دانش‌آموزان باهوش و خلاق چگونه پیشرفت می‌کنند «.
مدیر آموزشی مؤسسه Foresight Nanotech و مدرس COSMOS می‌گوید: «مدل‌های دانشگاه رایس و ابزار شرکت نانورکس دانش‌آموزان را بیش از پیش به ساخت واقعی اشیاء به صورت اتم به اتم نزدیک می‌سازد. این اولین باری خواهد بود که به دانش‌آموزان، آموزش‌های عملی فناوری‌نانو ارائه می‌شود. این کار با ایجاد ارتباط میان فناوری‌نانو و دانشی که دانش‌آموزان مطالعه کرده‌اند، این فناوری را برای آنها ملموس خواهد کرد.»