مقاوم سازی و استحکام دهی کاشتنی‌ها با نانوذرات زیرکونیا

کاشت سرامیک یک پیشرفت جدید و قابل توجه در عرصه جراحی ارتوپدی می‌باشد. این سرامیک‌ها در جراحی‌های جایگزینی کفل، زانو و سایر مفاصل به شکل وسیعی به کار برده می‌شوند.

کاشت سرامیک یک پیشرفت جدید و قابل توجه در عرصه جراحی / ارتوپدی است. این سرامیک‌ها در جراحی‌های جایگزینی کفل، زانو و سایر مفاصل به شکل وسیعی به کار برده می‌شوند.
اگرچه ساییدگی این‌گونه کاشتنی‌‌ها، به ویژه در افراد جوان و فعال، محدودیت مهمی برای کاربرد آنها محسوب می‌شود، اما سرامیک‌هایی مانند آلومینا و زیرکونیا سرعت ساییدگی را به شدت کاهش می‌دهند.
از آنجا که این سرامیک‌ها ترد و شکننده بوده و در محل‌هایی که نقایص سطحی وجود دارد، ترک بر می‌دارند، لذا هنوز امکان استفاده کاملاً بهینه از آنها وجود ندارد به علاوه، کاشتنی‌های مبتنی بر زیرکونیا با مشکلاتی در رابطه با استریلیزاسیون توسط بخار و نیز تخریب گرمایی مواجه هستند.
در پروژه BIOKER که توسط برنامه رشد کمیسیون اروپا پشتیبانی می‌شد، کلیه روش‌ها و مواد با هدف افزایش طول عمر زانوی سرامیک – سرامیک و کاشتنی‌‌های ارتوپدی کفل، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت. در این راستا، نانوکامپوزیت‌های آلومینای تقویت شده با زیرکونیا به منظور ساخت کاشتنی‌های سرامیک – سرامیک با طول عمر بیش از ۳۰ سال، به کار گرفته شدند. این ماده توسط فناوری فراوری پیشرفته‌ای که در آن از مخلوط پودر آلکوکسید و روش شکل‌دهی ریخته‌گری تحت فشار استفاده می‌شود، تولید و فراوری می‌گردد.
همچنین در یک فناوری جدید از سوسپانسیون‌‌های پودر آلکوکسید در دو روش شکل‌دهی متفاوت؛ پرس خشک پس از خشک نمودن پودر و ریخته‌گری دوغاب تحت فشار یا بدون فشار استفاده می‌گردد.
با استفاده از روش ابداعی ریخته‌گری تحت فشار، می‌توان قطعات زانویی سبزِ (سینتر نشده) با تراکم و دانسیته بالا، تولید نمود که سبب بهبود خواص مکانیکی آنها می‌گردد. دستاورد پروژه BIOKER، ماده‌ای حاوی نانوذرات زیرکونیا که به‌طور یکنواخت میان دانه‌های آلومینا توزیع شده‌اند، می‌باشد.