روکش‌های مبتنی بر فناوری نانو برای حذف آلودگی‌های بیمارستانی

شرکت Nanovations Pty Ltd واقع در سیدنی استرالیا محصولی با عنوان Bioni Higienic را معرفی کرده است. این محصول اولین روکش دیوار ضدمیکروب و ضدباکتری مبتنی بر فناوری نانو برای بیمارستان‌ها می‌باشد که حتی می‌تواند میکروارگانیسم‌هایی مانند Staphylococcus Aureus یا MRSA را که نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم می‌باشند، از بین ببرد.

شرکت Nanovations Pty Ltd واقع در سیدنی استرالیا محصولی با عنوان Bioni Hygienic را معرفی کرده است. این محصول اولین روکش دیوار ضدمیکروب و ضدباکتری مبتنی بر فناوری نانو برای بیمارستان‌ها می‌باشد که حتی می‌تواند میکروارگانیسم‌هایی مانند Staphylococcus Aureus یا MRSA را که نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم می‌باشند، از بین ببرد.
این روکش جدید بر خلاف سایر رنگ‌های ضدمیکروب که خاصیت ضدباکتریایی آنها پس از مدتی و با گذشت زمان از بین می‌رود (از طریق تبخیر مواد ضدمیکروب)، حاوی نانوذراتی می‌باشد که در فاز جامد قرار دارند. بنابراین اثر خود را به طور ثابتی حفظ می‌کند.
به علاوه، این روکش به عنوان روکش عاری از نشر ماده شناخته شده و هیچگونه ماده‌ای را در فضای درونی ساختمان‌ها آزاد نمی‌کند. موسسه فناوری شیمیایی فرانهوفر آلمان به همراه Bioni Gmbh این محصول را توسعه داده‌اند که نشان‌دهنده آخرین اکتشافات در زمینه فناوری نانو و فناوری روکش‌ها می‌باشد. میکروب‌ها، باکتری‌ها، و هاگ‌های قارچ‌هایی که با این روکش جدید و نانوذرات یکپارچه آن تماس پیدا کنند، به سرعت حذف می‌شوند. اثرات وسیع ایجاد شده توسط این نانوروکش نه تنها باعث افزایش سطح بهداشتی در محیط‌های پزشکی و بیمارستانی می‌شود، بلکه در حمام‌ها، دستشویی‌ها، محل‌های شستشو، و آشپزخانه‌ها نیز موجب ایجاد بیشترین محافظت در برابر کپک‌زدگی و زنگ گیاهی می‌گردد.
اثرات ضدباکتریایی Bioni Hygienic در آزمایشات وسیعی به اثبات رسیده است. کاهش ۶/۹۹ درصدی Staphylococcus Aureus قدرت این روکش جدید را ثابت می‌کند.
با ظهور ابرارگانیسم‌هایی مانند Staphylococcus Aureus در بیمارستان‌ها و سایر مراکز بهداشتی، مساله سطوح بهداشتی به یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در زمینه کاهش انتشار باکتری‌ها تبدیل شده است. با وجودی که در گذشته تمیز کردن ساده تجهیزات و ابزارهای جراحی مناسب به نظر می‌آمد، اما اخیراً دریافته‌اند که دیوارها و سقف‌ها اولین محل تکثیر و رشد باکتری‌ها می‌باشند. باکتری‌ها به چندین روش مانند نشستن گرد و غبار و آئروسل‌های ریز، تماس با پوست انسان، و قطرات ریز مایع می‌توانند با دیوار تماس پیدا کنند. برخی باکتری‌ها تا چند هفته و حتی چند ماه در این محیط زنده می‌مانند و حتی برخی هاگ‌های باکتری‌ها می‌توانند تا چند سال روی این سطوح دوام بیاورند. تمیز و بهداشتی نگه داشتن این نواحی باید یکی از اجزای اصلی هر سیستم بهداشتی بیمارستانی باشد. به ویژه در بیمارستان‌ها، در خواست بالایی برای مواد شیمیایی و همچنین نیروی کار جهت تمیز کردن دیوارها و روکش‌های داخلی وجود دارد.
Bioni Hygienic برای پاسخگویی به این خواسته طراحی شده است تا سطح بالایی از تمیز بودن، ضدعفونی بودن، و حذف مواد شیمیایی را ایجاد نماید. به علاوه، این روکش آتش‌زا نبوده و بنابراین ایمنی منحصر به فردی ایجاد می‌کند.
Harry Stulajter مدیر این شرکت می‌گوید: «Bioni Hygienuc بالاترین نیازمندی‌ها و استانداردهای بیمارستانی را تامین می‌کند. با وجود گزارش‌هایی که نشان می‌دهد ۶ درصد بیماران بستری در بیمارستان دچار نوعی آلودگی به نام عفونت بیمارستانی می‌شوند، و با تخمین South Australia که نشان می‌دهد هر عفونت بیمارستانی رقمی معادل ۲۲۰۰۰ دلار هزینه دربردارد (سالانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار)، مطمئناً برای چنین محصولی بازار خوبی وجود خواهد داشت. Bioni Hygienuc شرایط بهداشتی را در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها به میزان زیادی بهبود خواهد بخشید».
این محصول نه تنها ۵ سال گارانتی دارد، بلکه همراه آن لیستی از نتایج آزمایشات انجام شده توسط مؤسسات معروف مستقل نیز ارسال می‌گردد.