تأثیر فناوری نانو بر آموزش شیمی جهان (نگاهی به کنفرانس‌های آموزش شیمی در سال ۲۰۰۶)

نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی آموزش شیمی آیوپاک (انجمن بین‌المللی شیمی محض و کاربردی) بیست و یکم تا بیست و ششم مرداد در شهر سئول کره جنوبی و نوزدهمین کنفرانس دو سالانه آموزش شیمی آمریکا که با حمایت انجمن شیمی آمریکا (ACS) مرداد ماه امسال برگزار گردیدند. بخش قابل توجهی از مقالات ارایه شده در این دو کنفرانس به آموزش مفاهیم نانو اختصاص داشت.

مروری بر همایش‌های آموزش شیمی درسال ۲۰۰۶
ماه آگوست سال ۲۰۰۶ شاهد برگزاری دو کنفرانس آموزش شیمی در آمریکا و کره بود، نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی آموزش شیمی آیوپاک (انجمن بین‌المللی شیمی محض و کاربردی) بیست و یکم تا بیست و ششم مرداد در شهر سئول کره جنوبی برگزار گردید و نوزدهمین کنفرانس دو سالانه آموزش شیمی آمریکا که با حمایت انجمن شیمی آمریکا (ACS) اواخر جولای و ابتدای آگوست امسال برگزار شد. بخش قابل توجهی از مقالات ارایه شده در این دو کنفرانس به آموزش مفاهیم نانو اختصاص داشت.
مقالات نانویی ارایه شده در همایش‌های آموزش شیمی
از یک سو توجه به این ضرورت بسیار مهم که حرکت بنیادین برای رشد و توسعه پایدار در هر یک از زمینه‌های نوین و کلان علم و فناوری در دنیا، نیاز به فرهنگ‌سازی و آشنایی ریشه‌ای دانش‌آموزان با مباحث نوین دارد، و از سوی دیگر ویژگی‌های علوم و فناوری نانو که باعث شده است بهانه خوبی برای تحول در روش‌های آموزشی نیز فراهم آورده، آموزشگران علوم به خصوص آموزش‌گران فیزیک و شیمی را به تحقیق و پژوهش در آموزش نانو ترغیب کرده است تا با آشنا ساختن دانش‌آموزان با فناوری نانو باعث بالا رفتن سواد علمی آنها در زمینه فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و علوم مواد در سطح مولکولی شوند.
نگاهی به عناوین مقالات ارایه شده در دو رویداد بزرگ آموزش شیمی اخیر نشان می‌دهد که آموزشگران در حوزه‌های ذیل علاقمند به تلفیق آموزش نانو با آموزش شیمی هستند.
  •  سنجش میزان آگاهی مردم از کاربرد شیمی در زندگی
  •  شیمی سبز و لزوم توجه آموزشگران به جنبه‌های محیط زیستی فناوری‌های جدید مانند نانو
  •  درک دانش‌آموزان از مفاهیم مرتبط با مولکول و سواد مولکولی (molecular literacy)
  •  شیمی محاسباتی با رویکرد کاربرد در نانومحاسباتی
  •  فعالیت‌های فوق برنامه آموزشی نانو برای دانش‌آموزان ۱۲-K
مقالات ایرانی آموزش نانو در همایش بین‌المللی آموزش شیمی آیوپاک
باشگاه نانو (www.nanoclub.ir) که متولی آشنا کردن دانش‌آموزان و جوانان ایرانی با فناوری نانو و تولید محتوای آموزشی فارسی در این حوزه است،‌ در اولین گام پروپزال سمپوزیوم نانو و آموزشگران شیمی را به کنفرانس دوسالانه آموزش شیمی آمریکا که توسط انجمن شیمی آمریکا (ACS) برگزار گردید ارایه کرد، که در دو نشست تخصصی برگزار گردید.
این تیم آموزشی که فعالیت خود را از نیمه دوم سال ۸۳ آغاز کرده‌اند با ارایه دو مقاله در کنفرانس آموزش شیمی آیوپاک (انجمن بین‌المللی شیمی محض و کاربردی) شرکت کردند.
مقاله‌های ارایه شده توسط باشگاه نانو شامل موضوعات ذیل بود که به صورت سخنرانی ارایه گردید.

  • چرایی توجه به آموزش مفاهیم فناوری نانو و دانش نانومقیاس
  • مفاهیم نانو که باید مورد توجه آموزشگران شیمی قرار گیرد.
  •  روش‌های آموزش فناوری نانو و دانش نانومقیاس به دانش‌آموزان مقاطع دبیرستان
  •  گزارشی از یک دوره تابستانی آموزش نانو- سرفصل‌ها و ابزارهای آموزشی

(ضمیمه) عناوین مقالات ارایه شده در سمپوزیم آموزشگران شیمی و توسعه فناوری نانو در کنفرانس دوسالانه آموزش شیمی آمریکا که توسط باشگاه نانو برگزار گردید.

  •  Exploring nanoscience and nanohype: a liberal arts approach to emerging interdisciplinary science and technology
  •  Molecular literacy project
  • From the research bench to the teaching laboratory- gold nanoparticle layering
  •  Introducing nanoscience and technology in the secondary schools
  •  Nanoscale science and engineering experiments and demonstrations in first-year undergraduate courses
  • The Nanokids project
  •  Navigating the labyrinth of nanotechnology
  •  High school experiments in nanotechnology
  •  Nanotechnology laboratory modules in the undergraduate chemistry curriculum