برگزاری هم اندیشی کاربردهای فناوری‌نانو در دندانپزشکی و سلامت دندان

هم اندیشی – کاربردهای فناوری‌نانو در دندانپزشکی و سلامت دندان – با حمایت کارگروه ترویج دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو و به همت کانون توسعه فناوری دانشگاه تربیت مدرس چهارم دی از ساعت۱۴ الی۱۷ در ساختمان مرکزی دانشگاه تربیت مدرس، برگزار خواهد شد.

هم اندیشی ” کاربردهای فناوری‌نانو در دندانپزشکی و سلامت دندان” با حمایت کارگروه ترویج دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو و به همت کانون توسعه فناوری دانشگاه تربیت مدرس چهارم دی از ساعت۱۴ الی۱۷ در ساختمان مرکزی دانشگاه تربیت مدرس، برگزار خواهد شد.
افراد و مراکز شرکت کننده در این هماندیشی عبارتند از:
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو
معاونت تجهیزاتی وزارت بهداشت و درمان
دانشگاه شاهد
پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشگاه شهید بهشتی
انجمن دندانپزشکی ایران
شرکت دکتر فقیهی
شرکت داروگر
گروه تولی پرس
شرکت ایدهآل ماکو
شرکت تدارکات صنعتی و پزشکی نیکجویان

لازم به ذکر است که یکی از مشکلات موجود در زمینه دندانپزشکی، مواد و روکش‌های مورد مصرف در آن است که بایستی از سفتی و مقاومت بالایی برخوردار بوده و ظاهری زیبا داشته باشند. فرمولاسیون ضعیف مواد دندانپزشکی باعث ایجاد ناراحتی، عوارض جانبی و افزایش هزینه مراقبتهای سلامتی می‌گردند، لذا شرکتها و موسسات مرتبط با مراقبتهای دندانپزشکی سعی دارند تا محصولاتی با کیفیت و کارایی بالا تولید نمایند.
پیشرفت‌های اخیر در زمینه فناوری‌نانو بطور قابل توجهی جهت حل این نیازها مورد توجه قرار گرفته‌اند. یکی از مهمترین نکات در مورد استفاده از فناوری‌نانو در جهت رفع این نیازها، امکان تولید نانوذرات مجزا و بدون به‌هم‌چسبندگی است که امکان توزیع آنها در رزین‌ها یا روکش‌ها جهت تولید نانوکامپوزیت‌ها بطور یکنواخت وجود داشته باشد.
از دیرباز آشکار شده است که افزودن پرکننده‌های (فیلرها) با خواص فیزیکی مشابه با ساختار پلیمری می‌تواند منجر به تولید موادی با خواص جالب و از جمله موادی با خواص مکانیکی تقویت شده، شود. اینگونه کامپوزیت‌های پلیمری دهه‌ها از جمله مواد اساسی در بازار مواد تجاری دندانپزشکی بوده‌اند و اخیراً از طریق فناوری نانو نیز امکان تهیه نانوفیلرها و نانوکامپوزیت‌ها فراهم گردیده است.
نانوکامپوزیت‌های تجاریشده در دنیا عبارتند از Fitek Supreme از شرکت M-ESPE3 و Simile از شرکت پنترون. این مواد دارای خواص نوری، مکانیکی و شیمیایی متفاوتی نسبت به میکروکامپوزیت‌های قدیمی می‌باشند و البته کاربردهای فناوری‌نانو در دندانپزشکی محدود به مواد دندانی نمیباشد.
در کشور ما نیز پژوهشهای مختلفی در این حوزه در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و نیز در برخی از دانشگاهها(شاهد، شهید بهشتی …) انجام شده است.
لازم به ذکر است که مصرف مواد دندانی در کشور علیرغم حجم نسبتا پایین، قیمت فوقالعادهای دارد که متاسفانه اکثر آنها بصورت وارداتی میباشد. گفتنی است که فقط سقف بازار مواد دندانی در سال، در حدود ۱۸ میلیون دلار است. با توجه به اینکه علاوه به واردات رسمی، حجم دیگری از این مواد نیز بصورت غیررسمی وارد کشور میشود که در مجموع رقم قابل توجهی خواهد شد.