اولین هدیه ایرانی فناوری نانو به دنیا

دستاورد بزرگ پژوهشگران کشورمان در زمینه درمان بیماری ایدز (HIV) به دنیا معرفی شد. مراسم معرفی این داروی مبتنی بر نانوذرات گیاهی، روز شنبه با حضور وزیر و جمعی از معاونان و مسئولان وزارت بهداشت، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پژوهشگران پزشکی کشور در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.

دکتر محمد فرهادی، مدیر پروژه تولید داروی ایرانی ایدز (IMOD) در معرفی این دارو بیان کرد: در این پروژه، موادی از تعدادی از گیاهان تولید و با کمک فناوری نانوبیوتکنولوژی به دارویی تبدیل کردیم که دفاع بدن را در برابر بیماری ایدز افزایش می‌دهد.
ایشان در خصوص مراحل انجام آزمایشات اظهار کرد: بخش‌های کلیدی پروژه مثل سم شناسی دارو به منظور ارزیابی و اطمینان از سلامت دارو، آنالیز ساختمانی و عملکرد دارو، مطالعه و تولید دارو در قالب انتقال ایده، تولید آزمایشگاهی دارو، مطالعات حیوانی (در داخل و خارج)، مطالعات بالینی و تولید صنعتی در ایران صورت گرفت. تحقیقات بالینی در سه فاز دوز قابل تحمل بر روی شش بیمار مرکز تحقیقات ایدز با اخذ مجوز از کمیته اخلاق پزشکی، تعیین اثرات و شواهد اولیه از کارایی دارو، تایید نهایی نتایج فاز دو در تعداد بیشتری از بیماران در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شیراز و کرمانشاه صورت گرفت و نزدیک به ۲۰۰ بیمار در این پروژه مورد آزمایش قرار گرفتند.
ایشان با بیان این که این دارو عوارض جانبی جدی نداشته، تاثیر بالایی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و اثر طولانی در بدن بیمار می‌گذارد، اظهار داشت: در کنار تولید صنعتی دارو، تحقیقات جهت تولید محصولات جدید از جمله اشکال خوراکی داروی ایدز در شرکت تولیدکننده این دارو در حال انجام است و با توجه به تاثیر بلند مدت آن می‌توان از آن برای واکسن درمانی استفاده کرد.