همکاری دو شرکت دولتیِ روسیه در زمینه فناوری نانو

به تازگی مدیران دو شرکت دولتی Rosatom (از فعالان تولید برق) و Rosnanotekh (از فعالان حوزه‌ی فناوری نانو)، توافق نامه همکاری در زمینه فناوری نانو، نانومواد، پیش‌بینی‌های علم-فناوری و بازارهای بالقوه در آینده امضا کرده‌اند.

به تازگی مدیران دو شرکت دولتی Rosatom (از فعالان تولید برق ) و Rosnanotekh (از فعالان حوزه‌ی فناوری نانو)، توافق نامه همکاری در زمینه فناوری نانو، نانومواد، پیش‌بینی‌های علم-فناوری و بازارهای بالقوه در آینده امضا کرده‌اند. Rosatom اعلام کرده است که حاضر است به عنوان پیمانکار و یا همکار پروژه فعالیت نماید.
توافق‌نامه مذکور توسط سرگئی کیری‌ینکو، مدیرعامل شرکت Rosatom و لیونید ملامد، رییس شرکت Rosnanotekh، امضا شده است. کیری‌ینکو اظهار داشته که دو شرکت در چهار زمینه مهم همکاری خواهند کرد که مهم‌ترین آنها علم مواد و پزشکی است. به گفته وی، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، تاکید کرده است که پزشکی رادیولوژیکالی بایدگسترش یابد.
وی خاطر نشان ساخت که روسیه در این حوزه، علاوه بر بازارهای داخلی به بازارهای خارجی نیز چشم دوخته است. به اعتقاد کیرینکو روسیه از مدت‌ها قبل، به صورت عرضه‌کننده مواد خام، در بازارهای جهانی حضور داشته است، اما زمان آن رسیده است که با عرضه محصولات نهایی، حضور جدیدی در این بازارها داشته باشد.
البته تقاضا برای محصولات مشترک این دو شرکت، در بازارهای داخلی نیز زیاد خواهد بود. به عنوان مثال، شرکت Rosatom، به منظور ساخت یک رآکتور جدید در روسیه، به دانش کافی در زمینه علم مواد نیاز دارد.
ملامد در زمینه حوزه‌های همکاری گفت:‌ «جنبه‌های عملی ابررسانایی و غشاهای لازم برای پروژه «آب خالص» در اولویت هستند.» هم اکنون دو شرکت مذکور، فعالیت مشترک خود را در تعدادی از پروژه‌های بزرگ آغاز کرده‌اند.