ایجاد پوشش نامرئی برای نانوذرات

مایکل باکستالر از دانشگاه کارنیگ ملون و کرزیستوف ماتیازوفسکی پوششی برای نانوذرات ایجاد کرده‌اند که شبیه ردای نامرئی هری پاتر است.

مایکل باکستالر از دانشگاه کارنیگ ملون و کرزیستوف ماتیازوفسکی پوششی برای نانوذرات ایجاد کرده‌اند که شبیه ردای نامرئی هری پاتر است.
محققان دانشکده‌های علوم و مهندسی مواد وشیمی با همکاری هم طراحی جدیدی ارائه داده‌اند که نانوذرات را نامرئی می‌کند.
این محققان در شماره اخیر مجله Advanced Nanomaterials ثابت کرده‌اند که کنترل ساختار نانوذرات می‌تواند موجب کوچک شدن اندازه مرئی آنها تا چند هزار برابر شود، بی آنکه بر ابعاد فیزیکی واقعی ذره تأثیری داشته باشد.
باکستالر، استاد علوم و مهندسی مواد می‌گوید: «کاری که ما انجام می‌دهیم ایجاد روش جدیدی برای کنترل معماری نانوذرات است؛ این کار بسیاری از مشکلات اساسی را که برای استفاده از نانومواد در صنایع مختلفی همچون هوافضا و صنعت مواد آرایشی وجود دارد، رفع خواهد کرد».
ذرات کلوئیدی به عنوان افزودنی در فناوری‌های امروزی مواد به میزان وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا ویژگی‌هایی همچون استحکام و مقاومت در برابر سایش را افزایش دهند. پخش نور توسط این ذرات منجر به ظاهر نامطلوب نسبتاً سفید یا شیری رنگ نانوذرات می‌شود که چالشی بزرگ برای فناوری‌های مواد امروزی به حساب می‌آید. محققان دانشگاه کارنیگ ملون روشی برای جلوگیری از این مشکل با وارد کردن پلیمرها روی سطح این ذرات ابداع کرده‌اند.
ماتیازوفسکی استاد علوم طبیعی دانشکده شیمی دانشگاه J. C. Warner می گوید: «اساساً چیزی که ما یاد گرفتیم این است که چگالی، ترکیب، و اندازه پلیمرهای متصل شده به مواد معدنی را کنترل کنیم که این امر به نوبه خود شفافیت نوری ترکیبات پلیمری را بهبود می‌بخشد. به عبارتی نور می‌تواند به صورت آزاد از این نانوذرات عبور کند، اگر روی سطح آنها مقداری گریس قرار دهیم».
این «ردای نامرئی جدید نانوذرات» به ایجاد محدوده وسیعی از مواد جدید که دارای ترکیب ویژگی‌های ناشناخته‌ای همچون استحکام و دوام همراه با شفافیت هستند، کمک خواهد نمود.