بررسی فاکتورهای موثر بر ضخامت و یکنواختی نانوالیاف در دانشگاه ‌امیرکبیر

خانم مهندس دلارام فلاحی دانشجوی دکترا پلیمر دانشگاه ‌امیرکبیر و عضو هیئت علمی پژوهشگاه پلیمر ایران پژوهشی در زمینه تولید و‌شناسایی نانوالیاف و بررسی فاکتورهای موثر بر ضخامت و یکنواختی آنها در قالب پروژه دکترا انجام داده است.

الکترو اسپینینگ (برق ریسی) و به عبارتی استفاده از نیروی برق برای ریسندگی یکی از روش‌های تولید الیاف نانوساختار می‌باشد. در این روش یک محلول پلیمری داخل سرنگ ریخته می‌شود و در فاصله ۲۰ سانتی‌متری از آن، صفحه‌ای فلزی قرار می‌گیرد؛ صفحه به زمین ثابت می‌گردد و سرنگ روی پمپ قرار گرفته و سوزن آن به منبع تغذیه با ولتاژ بالا وصل می‌شود، محلول با دبی پایین به سمت سر سرنگ رفته و هنگامیکه، ولتاژ بین ۳۰-۵ کیلووات اعمال می‌شود، قطره به‌صورت جت در آمده، در طول مسیر کشیده می‌شود و پس از تبخیر شدن حلال به صفحه فلزی برخورد می‌کند و سپس به صورت الیاف نانوساختار از صفحه فلزی جمع‌آوری می‌شوند.

الیاف نانوساختار در فیلتراسیون، نانوکاتالیست‌ها و در مهندسی بافت به‌عنوان داربست برای رشد سلول مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خانم مهندس دلارام فلاحی دانشجوی دکترا پلیمر دانشگاه‌ امیرکبیر و عضو هیئت علمی پژوهشگاه پلیمر ایران پژوهشی در زمینه تولید و‌شناسایی نانوالیاف و بررسی فاکتورهای موثر بر ضخامت و یکنواختی آنها در قالب پروژه دکترا انجام داده است. وی در گفتگو با بخش اخبار سایت ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو جزئیات کار را اینگونه شرح می‌دهد: “پس از تولید نانوالیاف به روش معمول الکترواسپینینگ، پارامترهای مختلف فرایندی (ولتاژ، دبی محلول و. . .) ، محیطی (دما و رطوبت محیط) و محلول (رسانایی ویسکوزیته و. . .) را بر یکنواختی و قطر آنها بررسی نمودیم. هدف، ایجاد شرایطی برای تولید الیاف با یکنواختی زیاد و قطر کم بود و در این راستا اثر کشش سطحی و رسانایی الکتریکی محلول بر یکنواختی و قطر الیاف به‌طور دقیق مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که رسانایی الکتریکی محلول اثر بسیار خوبی در یکنواختی الیاف دارد به‌طوری‌که اضافه کردن نمک کلرید لیتیم به محلول پلی استایرن در حلال DMF یکنواختی الیاف تولیدی را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد، در عین حال قطر الیاف افزایش می‌یابد که با توجه به یکنواختی بالا در محصول به دست آمده در عوض امکان استفاده از محلول با غلظت کمتر فراهم می‌گردد. همچنین با کم کردن کشش سطحی تا حد مشخصی، یکنواختی محصول بالا می‌رود”. به‌گفته این پژوهشگر هم‌ اکنون تحقیقات وسیعی در زمینه کاربرد این الیاف در مهندسی مواد در حال انجام است. جزئیات این پژوهش که از حمایت‌های تشویقی ستاد بهره‌مند شده، در مجله بین‌المللی e-Polymers (شماره ۵۶، صفحات ۱۰-۱، سال ۲۰۰۸) منتشر شده است.