استفاده از فناوری‌نانو برای توسعه استفاده از انرژی خورشیدی در اروپا

در حال حاضر نانوکاتالیزورها، کاتالیزورهای کارایی برای فرایند‌های صنعتی ذخیره انرژی توسعه می‌دهند.کشورهای اروپایی نیز آماده‌اند تا توسعه این فناوری‌ها را تسریع کند.

در قرن ۲۱ فناوری‌نانو می‌‌تواند برای توسعه سیستم‌های انرژی پایدار، از طریق کاهش اثرات مضر سوخت‌های فسیلی، استفاده شود. این سناریوی خوشبینانه با ظهور فناوری‌های جدیدی چون پیل‌های خورشیدی بیومیمتیک و پیل‌های رنگی حساس برای جذب یا ذخیره انرژی خورشیدی، به واقعیت می‌پیوندند.
در حال حاضر نانوکاتالیزورها، کاتالیزورهای کارایی برای فرایند‌های صنعتی ذخیره انرژی توسعه می‌دهند.کشورهای اروپایی نیز آماده‌اند تا توسعه این فناوری‌ها را تسریع کند.
در این راستا بنیاد ملی علوم اروپا (ESF) همایشی با عنوان فناوری‌نانو برای انرژی پایدار با مشارکت برخی از سازمان‌های معروف اروپایی برگزار کرد.
محور اصلی این همایش، انرژی خورشیدی بود، برخی از دلایل این امر عبارتند از:
۱- کاربرد زیاد فناوری‌نانو در این حوزه؛ و
۲- همچنین به احتمال زیاد انرژی خورشیدی در بلندمدت جایگزین سوخت‌های فسیلی خواهد شد.
انرژی خورشیدی می‌تواند به طور مستقیم برای تولید الکتریسیته استفاده شده، یا باعث تسهیل استفاده از انرژی‌های فسیلی مانند هیدروژن برای استفاده در موتورها گردد.
پتانسیل انرژی خورشیدی بسیار بیشتر از انرژی‌هایی مانند باد است. هرچند که پتانسیل تولید انرژی خورشیدی در زمان‌ها و مکان‌های مختلف فرق می‌کند. مثلا در مناطق مانند اسکاندیناوی و سیبری پتانسیل این منبع بسیار کم است.
به گفته کازمو، دبیر این همایش، اگر انرژی خورشیدی در مناطقی که فراوان است به خوبی بهره‌برداری شود و در اقصی نقاط دنیا پخش گردد، این منبع جایگزین منابع تولید انرژی فسیلی خواهدشد.
همچنین با استفاده از منبع انرژی خورشیدی می‌توان مساله روز و شب را نیز حل کرد، زیرا خورشید در ۲۴ ساعت شبانه روز در مناطق مختلف جهان وجود دارد.