باتری‌های کارآمدتر با نانوذرات گل‌شکل

طبق یافته‌های اخیر، «توان گل» می‌تواند موجب افزایش عمر و توان باتری‌های مورد استفاده در تلفن همراه، رایانه همراه و پخش‌کننده موسیقی دیجیتال گردد. اخیراً محققان با استفاده از نانولوله‌های کربنی، نانوذرات قاصدک‌مانندی ساخته‌اند که کارایی بهتری نسبت به مواد باتری معمولی دارند. گفته می‌شود که ممکن است توان مورد نیاز نسل بعدی ابزارهای الکترونیکی را این نانوذرات گل‌شکل یا «نانوگل‌ها» تأمین کنند.

طبق یافته‌های اخیر، «توان گل(Flower Power)» می‌تواند موجب افزایش عمر و توان باتری‌های مورد استفاده در تلفن همراه، رایانه همراه و پخش‌کننده موسیقی دیجیتال گردد. اخیراً محققان با استفاده از نانولوله‌های کربنی، نانوذرات قاصدک‌مانندی ساخته‌اند که کارایی بهتری نسبت به مواد باتری معمولی دارند. گفته می‌شود که ممکن است توان مورد نیاز نسل بعدی ابزارهای الکترونیکی را این نانوذرات گل‌شکل یا «نانوگل‌ها» تأمین کنند.
بنا به ادعای شیمی‌دانان، نانوذرات گل‌شکلی که عملکرد الکترونیکی بسیار بهتری نسبت به مواد باتری معمولی دارند، در حال ساخت و توسعه هستند. گاوپینگ کاو و همکارانش خاطرنشان ساختند که نانوگل‌ها، مواد جدیدی نیستند. پیش از این نیز، محققان انواع مختلفی از نانوذرات گل‌شکل را با استفاده از مواد متفاوتی چون اکسید منگنز‌ـ‌یکی از اجزای فلزی اصلی که موجب پیدایش توان، در باتری‌های معمولی می‌گردد‌ـ ساخته بودند. با این حال این محققان عنوان می‌کنند که اشکال قدیمی نانوگل‌ها برای نسل‌های آینده محصولات الکتریکی که به توان و عمر باتری بیشتری نیازمندند، مناسب نیستند.
در این تحقیق، دانشمندان ابتدا خوشه‌هایی از نانولوله‌های کربنی را رشد دادند، سپس اکسید منگنز را با یک روش پوشش‌دهی ساده و ارزان به نام «رسوب‌دهی الکتریکی(electrodeposition)» بر روی نانولوله‌های مذکور نشاندند و به این ترتیب، خوشه‌های نانومقیاسی ساختند که زیر یک میکروسکوپ الکترونی، شبیه قاصدک‌های بسیار کوچک بودند.
این محققان می‌گویند که نتیجه این فرایند، یک سیستم باتری با ظرفیت ذخیره انرژی بالاتر، عمر طولانی‌تر و بازده بیشتر نسبت به مواد باتری معمولی بوده‌است.
نتایج این تحقیق در نشریه Nano Letters به چاپ رسیده‌است.