مصاحبه با مهران حاجی رسولیها، مدیر عامل شرکت نانوپاک پرشیا، شرکت خصوصی برتر (رتبه اول مشترک) در سومین جشنواره برترینهای نانو

مصاحبه با مهران حاجی رسولیها ؛ شرکت خصوصی برتر (رتبه اول مشترک) در سومین جشنواره برترینهای نانو
بحث فناورینانو و تجارت آن در دنیا از بحثهای بسیار داغ است |
لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید در کجا مشغول به فعالیت هستید؟ مهران حاجی رسولیها هستم و در حال حاضر مجری و عضو هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت نانوپاک پرشیا هستم. شرکت نانوپاک پرشیا را معرفی نمایید و در رابطه با اهداف تأسیس آن توضیح دهید. شرکت نانوپاک پرشیا در سال ۱۳۸۵ با هدف فعالیت در زمینه تولید نانومواد و کاربردهای آن در محیط زیست-بهداشت، کشاورزی، تصفیه آب و فاضلاب تأسیس و در سال ۱۳۸۷ به بهرهبرداری رسیده و تولید خود را در سه فاز در سه سال متوالی، سال اول ۴۸۰ تن نانومحلول و ۳۲۰ هزار مترمربع نانوفیلتر و در سال دوم ۹۰۰ تن محلول و ۶۰۰ هزار مترمربع نانوفیلتر و در سال سوم ۱۵۰۰ تن محلول و ۹۰۰ هزار مترمربع نانوفیلتر تعریف نموده است. در فاز اول موفق به تولید محلولهای کلوئیدی نقره، طلا، پلاتین و مس و نانوذرات TiO2 و فیبرهای نانونقره و نانوهیبرید و نانوفتوکاتالیست و نانو کربن شده که کیت نانوفیلترها برای اولین بار در ایران به تولید و توزیع انبوه رسیده است. در حال حاضر در واحد تحقیق و توسعه ۴ نفر با مدرک دکترا، ۵ نفرکارشناس ارشد و ۲ کارشناس و در بخش مالی، اداری و بازرگانی ۸ نفر کارشناسی ارشد و در بخش تولید ۳۴ نفر مشغول به کار هستند. در رابطه با محصولات شرکت توضیح بفرمایید و اینکه در چه حوزههایی از فناورینانو فعالیت میکنید؟ فعالیتهای اصلی شرکت در حال حاضر به غیر از تولید، به فناوری فراوری پودرها، پوششها، کامپوزیتها، اصلاح کنترل شده سطوح، آنالیز-ارزیابی-بهینهسازی مواد و فرآیندها، طراحی اجزاء و سیستمها جهت تصفیه و خالصسازی آب و هوا دست یافته است. سرمایه شرکت از کجا تأمین می شود؟ این شرکت یک شرکت سهامی خاص است که سرمایهگذاری آن را سهامداران شرکت تقبل کردهاند. چه زیرساختهایی برای تجاری کردن و توسعه تولید محصول خود نیاز دارید؟ بهطور کلی بحث فناورینانو و تجارت آن در دنیا از بحثهای بسیار داغ است، به طوری که طبق اخبار منتشره در سایتهای دنیا، حجم سرمایهگذاری این فناوری در دنیا بسیار بالا است و پیشبینی شده است که تا سال ۲۰۱۰ حجم گردش مالی این فناوری به ۲۸۰۰ میلیارد دلار برسد و با توجه به گردش مالی بزرگ، هدف ما نیز انتقال بخشی از این سرمایه به کشور است. با توجه به این موضوع ظرفیتهای گسترش تولید را برای این شرکت تعریف نموده و در حال انجام آن هستیم. چه برنامهای برای توسعه فعالیتها در خصوص تجاری کردن و فروش محصولات خود دارید؟ در این زمینه تبلیغاتی شامل تبلیغات تلویزیونی، برگزاری سمینارها و نمایشگاهها در استان های مختلف متناسب با نیازهای آن مناطق و احداث نمایندگیهای مجاز توزیع و معرفی محصول شروع شده که تعدادی انجام و بخشی نیز در دست اقدام است. در رابطه با “همکاری مشترک دانش فنی داخلی و خارجی، سرمایهگذاری مشترک موفق در حوزه فناوری نانو” که از عوامل موثر در انتخاب شرکت نانوپاک پرشیا در این جشنواره است، لطفاً توضیح کاملی بفرمایید؟ در این رابطه موفق به عقد قرارداد با شرکت نانوپاک کره جنوبی شدهایم که طبق این قرارداد به مدت ۱۰ سال به صورت دوطرفه هرگونه نوآوری از جانب دو شرکت متعلق به دو شرکت است. |