مسابقه نانوفوتبال روبوکاپ ۲۰۰۹ در اتریش

رقابت نانوفوتبال روبوکاپ ۲۰۰۹ روی یک میکروتراشه طلایی رنگ برگزار شده و از طریق پنجره کوچک‌ترین استادیوم فوتبال جهان تماشا خواهد شد. این تراشه به ۱۶ زمین بازی، هر یک به اندازه یک دانه برنج تقسیم می‌‌شود.

رقابت نانوفوتبال روبوکاپ ۲۰۰۹ روی یک میکروتراشه طلایی رنگ برگزار شده و از طریق پنجره کوچک‌ترین استادیوم فوتبال جهان تماشا خواهد شد. این تراشه به ۱۶ زمین بازی، هر یک به اندازه یک دانه برنج تقسیم می‌شود.
هنوز دو سال تا جام جهانی فوتبال باقی مانده است، اما هواداران فوتبال می‌توانند عطش خود را با تماشای دومین مسابقات بین‌المللی نانوفوتبال که تابستان سال آینده توسط موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) و فدراسیون روبوکاپ برگزار می شود، تا حدی فرونشانند. نانوفوتبال مسابقات فوتبال میان نانوروبات‌هایی به اندازه یک غبار است که توسط رایانه کنترل شده و در زمینی به اندازه یک دانه برنج برگزار می شود. این مسابقه بخشی از رقابت‌های روبوکاپ خواهد بود که از ۲۹ ژوئن تا پنجم جولای ۲۰۰۹ در گراتز اتریش انجام خواهد شد. NIST در حال حاضر درخواست موسسات را برای شرکت دادن ربات‌هایشان در این رقابت ها می پذیرد.
نانوروبات‌های فوتبالیست که در زیر یک میکروسکوپ مشاهده خواهند شد، توسط کنترل از راه دور عمل کرده و در پاسخ به میدان‌های مغناطیسی یا سیگنال‌های الکتریکی متغیری که از طریق تراشه منتقل می شوند، حرکت خواهند نمود. «نانومقیاس» نشان‌دهنده جرم آنهاست. اندازه این روبات‌ها از چندده میکرومتر تا چندصدمیکرومتر متغیر می‌باشد، اما وزن آنها تنها در محدوده چندده نانوگرم تا چندصد نانوگرم خواهد بود. این روبات‌ها از موادی همچون آلومینیوم، نیکل، طلا، سیلیکون، و کروم ساخته می‌شوند.
قوانین رقابت‌های «نانوگرم ۲۰۰۹» و فرم‌های درخواست در آدرس اینترنتی زیر موجود هستند.
http://www.nist.gov/public_affairs/calmed/nanosoccer.html
آدرس اینترنتی «NIST and Nanosoccer» نیز حاوی اطلاعات دقیقی درباره نانوفوتبال، خلاصه‌ای از مسابقات گذشته، و همچنین فایل‌های ویدئویی کوتاهی از چگونگی بررسی چالاکی، مانورپذیری، پاسخ به کنترل رایانه و توانایی جایه‌جایی اشیا (مهارت‌هایی که نانوربات‌ها برای انجام کارهایی همچون میکروجراحی درون بدن انسان یا تولید قطعات کوچک برای ابزارهای الکترونیکی میکروسکوپی به آنها نیاز دارند) می‌باشد.
NIST به همراه روبوکاپ این مسابقات را سازماندهی می‌کند. روبوکاپ یک سازمان بین‌المللی است که برای تقویت نوآوری‌ها در عرصه هوش مصنوعی و روبات‌های هوشمند با استفاده از بازی فوتبال به عنوان عرصه آزمایش فعالیت دارد. هدف NIST از سازمامدهی این مسابقات میان کوچک‌ترین روبات‌های جهان این است که عملی بدون و دستیابی به فناوری‌های ساخت سیستم‌های میکروالکترومکانیکی (MEMS) را نشان دهد. سیستم‌های میکروالکترومکانیکی ابزارهای مکانیکی کوچکی در مقیاس میکرومتری هستند که روی تراشه‌های نیمه‌هادی ساخته می‌شوند.