افزایش تولید نفت و گاز با استفاده از فناوری‌نانو

کنسرسیوم انرژی‌های پیشرفته یک کنسرسیوم تحقیقاتی ثروتمند است که به دنبال توسعه کاربردهای فناوری‌نانو در صنعت نفت و گاز است.

گروه حسگرهای نانو و میکرو در شبکه انتقال فناوری‌نانو در انگلیس، سمینار آنلاین آزادی را سازماندهی کرده است تا از طریق آن فعالیت‌های کنسرسیوم انرژی‌های پیشرفته (AEC) را تشریح کند.

این کنسرسیوم تحقیقاتی به دنبال توسعه استفاده از کاربردهای فناوری‌نانو و میکرو، برای افزایش تولید نفت و گاز است.کنسرسیوم انرژی‌های پیشرفته یک کنسرسیوم تحقیقاتی ثروتمند است که به دنبال توسعه کاربردهای فناوری‌نانو در صنعت نفت و گاز است. هدف اصلی این ائتلاف، توسعه حسگرهای نانو ومیکروی سطحی هوشمندی است که بتوانند به داخل مخازن نفت و گاز تزریق شده تا بتوان با کمک آنها میزان فضا را در سه بعد مشخص و از این طریق اکتشاف منابع هیدروکربنی جدید و موجود را بهبود بخشید.

با اصلاح زیرساخت‌های سطحی موجود، این فناوری اثرات زیست‌محیطی را کاهش خواهد داد. به دلیل اندازه بسیار کوچک آنها، این حسگرها می‌توانند به حفره‌های بسیار کوچک نفوذ کرده و در زمینه ویژگی‌های فیزیکی مخازن هیدروکربن اطلاعات جمع‌آوری کنند. اطلاعات جمع‌آوری شده به افزایش کارآیی بهره‌برداری از مخازن هیدروکربن کمک خواهد کرد.

در حال حاضر AEC با بیش از ۲۵ گروه تحقیقاتی در اقصی نقاط دنیا همکاری می‌‌کند. این حوزه تحقیقاتی جدید بعد از ۵ ماه مطالعات فنی انتخاب و میزان بودجه آن برای سال اول بیش از ۵ میلیون دلار است.

دانشمندان زمین‌شناسی بر این باورند که با بهبود شناخت ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی مخازن نفت و گاز نفت موجود، می‌توان نفت و گاز بیشتری استخراج کرد. با استفاده از فناوری‌های موجود بعد از روش‌های استخراج اولیه، ثانویه و حتی استخراج در مرحله سوم، هنوز هم بیش از۶۰ درصد نفت در زیر زمین باقی می‌ماند.

این کنسرسیوم تحقیقاتی مشترک توسط اداره زمین‌شناسی اقتصادی (BEG) در دانشگاه تگزاس توسعه یافته است. موسسه علم و فناوری‌نانوی اسمالی در دانشگاه رایس با BEG همکاری خواهد کرد و بعنوان مشاور فنی این کنسرسیوم انجام وظیفه خواهد کرد. سایر شرکای این کنسرسیوم عبارتند از: Baker Hughes, BP, Occidental, ConocoPhillips, Halliburton, Marathon, Petrobras, Schlumberger, Shell, and TOTAL..