ابرباتری مبتنی بر نانوذرات جهت استفاده در اتومبیل‌های الکتریکی

دانشمندان در آمریکا یک ابرباتری لیتیومی مبتنی بر نانوذرات ساخته‌اند که انرژی خود را صد مرتبه سریع‌تر از باتری‌های قابل شارژ معمولی آزاد می‌کند. آنها می‌گویند این طرح در ذخیره‌سازی انرژی تجدیدپذیر کاربرد داشته و به پژوهشگران برای ساخت باتری‌های بهتر برای استفاده در اتومبیل‌های برقی هیبریدی کمک خواهد نمود.

دانشمندان در آمریکا یک ابرباتری لیتیومی مبتنی بر نانوذرات ساخته‌اند که انرژی خود
را صد مرتبه سریع‌تر از باتری‌های قابل شارژ معمولی آزاد می‌کند. آنها می‌گویند این
طرح در ذخیره‌سازی انرژی تجدیدپذیر کاربرد داشته و به پژوهشگران برای ساخت باتری‌های
بهتر برای استفاده در اتومبیل‌های برقی هیبریدی کمک خواهد نمود.

هم‌اکنون استفاده از باتری‌های لیتیومی یونی در مصارف الکترونیک تقریباً شایع
است. آنها باتری‌های قابل‌شارژی هستند که بطور گسترده‌ای در تلفن‌های همراه و
رایانه‌های قابل‌حمل مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در مقابل افزایش ظرفیت
آنها جهت استفاده در اتومبیل‌های برقی نیازمند افزایش قابل ملاحظه‌ای در سرعت
پرشدن و تخلیه این باتری‌ها است، وگرنه دوشاخه‌ی اتومبیل برقی باید ساعت‌های
طولانی به برق متصل باشد تا باتری آن کاملاً پر شود.

بیونگووکانگ و گربراندکدر در موسسه فناوری ماساچوست، به تازگی موادی را برای
باتری‌های پرقدرت ابداع کرده‌اند که در مدت تنها ۱۰ الی ۲۰ ثانیه تخلیه می‌شوند.
این باتری‌ها مبتنی بر نانوذرات فسفات آهن لیتیوم (LiFePO4) هستند. این
نانوذرات با لایه‌ای شیشه‌ای با ضخامت پنج نانومتر که درآن آهن، فسفر و اکسیژن
کاهش یافته‌اند، روکش‌دهی شده‌اند. در یک باتری، سرعت پر و خالی شدن، به تزریق
سریع یون‌های لیتیوم و الکترون‌ها به ماده بستگی دارد. به گفته این پژوهشگران،
در روکش شیشه‌ای طراحی شده، تحریک یون Li+ بالا بوده و در نتیجه سرعت انتقال
یون‌ها را افزایش می‌دهد.

اگرچه سایر گروه‌های پژوهشی نیز از سعی در روکش‌دهی مواد باتری با شیشه‌های
رسانا داشته‌اند ولی پینز برانس، الکتروشیمی‌دان دانشگاه اس‌تی آندریوز می‌گوید:
هیچ کدام از آنها، بهبودی در توانایی افزایش سرعت مشاهده نکردند. وی می‌گوید:
آن چیزی که برای من جالب است، بالابودن سرعت مطلق پر و خالی شدن این باتری نیست،
بلکه این حقیقت است که به نظر می‌رسد روکش‌دهی این نانوذرات با این شیشه رسانای
لیتیومی باعث افزایش سرعت در مواد فسفات لیتیوم می‌گردد.

اما کانگ معتقد است که راهبرد آنها منجر به افزایش سرعت پر و خالی شدن باتری
های لیتیومی شده و می‌تواند بازدهی و عملکرد اتومبیل‌های برقی را افزایش دهد.

نتایج این تحقیق در مجله‌ی Nature منتشر شده‌است.