ساخت نانوخودکار سریع و کارا

محققان دانشگاه کالیفرنیای آمریکا موفق به ساخت «نانوخودکاری» شده‌‌اند که قادر است خیلی سریع و راحت الگوهایی را با کمک نانوذرات ترسیم کند. این نانوخودکار نسبت به ابزارهای پیشین که به این منظور ساخته شده‌است، بسیار سریع‌تر و ساده‌تر عمل می‌کند؛ به‌طوری که می‌توان در دمای محیط با آن کار کرد.

محققان دانشگاه کالیفرنیای آمریکا موفق به ساخت «نانوخودکاری» شده‌‌اند که قادر است خیلی سریع و راحت الگوهایی را با کمک نانوذرات ترسیم کند. از این الگوها می‌توان در آینده در دستگاه‌های الکترونیکی، تست‌های تشخیص پزشکی و یا دیگر کاربردهای احتمالی فناوری‌‌نانو استفاده شود. ساخت چنین ابزاری مدت‌ها به‌‌عنوان چالشی در فناوری‌‌نانو مطرح بوده‌‌است.

به عقیده‌ی رهبر این گروه تحقیقاتی، تاکنون محققان در جاهای دیگر، روش‌های مختلفی را برای ترسیم چنین الگوهایی از نانوذرات ارائه کرده‌اند که قطر نانوذرات در این الگوها یک پنجاه هزارم قطر تار موی انسان است؛ اما این روش‌های ارائه‌‌شده بسیار پیچیده و کند هستند؛ به‌‌طوری که برای کار نیاز به دستگاهی عظیم و صرف ده‌ها دقیقه و یا چند ساعت کار است. مشکل دیگر روش‌های فعلی نیاز به دمای بسیار بالا برای ایجاد نانوساختار روی سطح است. این ویژگی‌ها موجب محدود شدن این روش‌ها گردیده‌‌است.

نانوخودکاری که این گروه تحقیقاتی ارائه کرده‌اند، تمام این مشکلات را حل کرده‌‌است. آنها نانوذرات مختلفی را روی صفحات ویژه‌ای در شرایط نور کم و دمای پایین ایجاد کرده‌اند. این فرایند که نیازمند استفاده از صفحات هادی نور است، تنها چند ثانیه زمان برای خلق این الگوها نیاز دارد.

برای تنظیم اندازه و دانسیته‌ی الگوها باید ولتاژ، دانسیته‌ی نور و زمان تابش را در طول فرایند کنترل کرد