تولید آب شرب از رود کارون

شرکت آوین پالایش نیرو که در زمینه تولید آب شیرین‌کن‌های غشایی فعالیت می‌کند، موفق به استفاده از نانوفیلتراسیون در تولید آب شرب از رود کارون شد.


شرکت آوین پالایش نیرو که در زمینه تولید آب شیرین‌کن‌های غشایی فعالیت می‌کند، موفق به استفاده از نانوفیلتراسیون در تولید آب شرب از رود کارون شد.

تولید آب شرب از آب‌های جاری که اغلب دارای TDS بالای (۶۰۰۰-۷۰۰۰PPM) هستند، فراهم می‌شود. آب شیرین‌کن‌های غشایی RO (اسمز معکوس) به دلیل بالا بودن فشار دستگاه، به صرف انرژی زیادی نیازمندند که با استفاده از فناوری نانو (نانوفیلتراسیون)، توانسته‌اند با کاهش فشار دستگاه، هزینه‌های شیرین کردن آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

این شرکت از زیرشاخه‌های شرکت فن نیرو (تولیدکننده آب شیرین‌کن‌های حرارتی) است، که در جشنواره فناوری نانوی ۸۸ غرفه‌ای را به خود اختصاص داده است.

به گفته دکتر شهبازیان؛ مدیر بخش بازرگانی این شرکت، به کارگیری فناوری نانو در صنعت آب شیرین‌کن‌های غشایی از اهداف بلندمدتی است که این شرکت از گذشته دنبال کرده و در این اواخر به عملی کردن آن نایل شده است.

این دستگاه طی ۳ ماه و در ابعاد یک کانتینر طراحی و ساخته شد. از مشخصه‌های این دستگاه می‌توان به تولید ۶۰ متر مکعب آب شیرین از ۹۰ متر مکعب آب ورودی در روز اشاره کرد که با توجه به ابعاد دستگاه قابل قبول است. میزان نمک‌های محلول در آب محصول، کمتر از ۵۰۰PPm است که این مقدار در مقایسه با استاندارد جهانی (۱۰۰ تا ۵۰۰PPm)، بسیار ایده‌آل است.

از مزیت‌های بارز این طرح، می‌توان به پایین بودن فشار آن در مقایسه با روش اسمزی شرایط مشابه اشاره کرد.

استفاده از آب شیرین‌کن‌های غشایی RO در آب‌هایی که TDS بالای ۶ الی ۷ هزار دارند، به دلیل این‌که فشار دستگاه باید به بالاتر از ۱۵ الی bar 17 برسد، به لوله‌کشی‌های مستحکم‌تری نیاز دارند در نتیجه هزینه بالایی نیاز دارد؛ این در حالی است که فشار شیرین‌کن‌های غشایی NF (نانوفیلتراسیون) در شرایط مشابه به ۶ الی bar 7 می‌رسد که بسیار مطلوب است و هزینه‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. به گفته دکتر شهبازیان طراحی و ساخت این طرح در مجموع ۸۰ میلیون تومان هزینه در پی داشت که با توجه به ابعاد کوچک دستگاه و وارداتی بودن بسیاری از قطعات آن، نسبتاً زیاد است؛ ولی با ساخت این دستگاه در مقیاس بزرگ‌تر و استفاده از قطعات داخلی، هزینه ساخت بسیار مقرون به صرفه خواهد شد.

مدیرعامل این شرکت در ادامه افزود: «از مشکلاتی که این طرح هم‌اکنون با آن روبه‌روست، عدم ریسک‌پذیری صنایع در به کارگیری این روش برای تولید آب شرب است.»

دکتر شهبازیان افزود: « این طرح که راهبردی تمام اتوماتیک دارد، از دیسک فیلتر (DF) به عنوان پیش‌تصفیه اولترافیلتراسیون (UF) استفاده می‌کند که با توجه به طراحی و اجرای کاملاً فشرده و استفاده از انرژی بسیار کم، قابلیت تولید مستقیم آب مناسب شرب از نظر املاح را دارد؛ از ویژگی‌های مهم این دستگاه تجهیز به مبدل فرکانسی جهت تغییر دور الکتروموتور پمپ فشار قوی است که در نتیجه به دستگاه توانایی تغییر دور خودکار را می‌دهد».

این طرح در کشورهای پیشرفته مدت زیادی است که به کار می‌رود، با این وجود توانایی رقابت با نمونه‌های خارجی در این طرح دیده می‌شود. امید است با توجه مسئولین صنایع، اقدامی موثر برای تجاری سازی این طرح صورت پذیرد.