تشخیص سریع عفونت با حسگر DNA

با استفاده از فناوری جدیدِ «حسگر DNA» می‌‌توان باکتری‌‌ها را تشخیص داد و کمک مؤثری برای جلوگیری از گسترش بیماری‌‌های عفونی کرد.

با استفاده از فناوری جدیدِ «حسگر DNA» می‌‌توان باکتری‌‌ها را تشخیص داد و کمک مؤثری برای جلوگیری از گسترش بیماری‌‌های عفونی کرد.

این حسگر، بین ۱۵ دقیقه تا ۲ ساعت وقت لازم دارد تا عفونت را در فرد بیمار تشخیص دهد و به همین جهت می‌‌تواند در بیمارستان، مطب و منزل نیز مورد استفاده قرار گیرد.

امروزه تشخیص عفونت‌‌های باکتریایی نیازمند کشت نمونه‌ی مشکوک به آلودگی در محیط‌‌های کشت در آزمایشگاه‌هاست که چند روز زمان لازم دارد؛ در حالی که با استفاده از فناوری جدیدِ «حسگر DNA» عفونت‌‌های باکتریایی معمولی در یک یا دو ساعت تشخیص داده می‌شوند.

ساخت نانوحسگر فوق سریع DNA بر پایه‌ی نانوموادی است که در حال تکمیل هستند تا بتوانند DNA را با سرعت، دقت و حساسیت بالا تشخیص دهند. هر نانوحسگر حاوی رشته‌‌ی پیچ‌‌خورده‌‌ای از DNA است که مکمل توالی ژنتیکی هدف می شود. رشته‌‌ی DNA تا زمانی که توالی ژنتیکی هدف به آن متصل شود، پیچ‌‌خورده باقی می‌‌ماند. با استفاده از کارتریج‌‌های مصرفی در نانوحسگر مذکور، می‌توان نمونه‌‌های خونی و ادرار را مستقیماً در کارتریج قرار داد تا مورد آزمایش قرار گیرند.

پروفسور بنیامین میلر (متخصص مهندسی زیست‌‌پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر) می‌‌گوید: «در کارتریج، مراحلی برای تمیز کردن نمونه‌‌ها وجود دارد و ماده‌‌ی مورد نظر شما را استخراج و از آن، یک گسترش DNA تهیه می‌‌کند (شبیه گسترش خونی که روی لام تشکیل می شود). در ادامه کارتریج درون نوعی ابزار پرتابل گذاشته می‌‌شود تا آنالیز شود.

این کارتریج‌‌های مصرفی فقط چند دلار قیمت دارند و به همین جهت از نظر اقتصادی به‌‌صرفه هستند.

با قرار دادن رشته‌‌های مختلف DNA در کارترج، شما می‌‌توانید پاتوژن‌‌های مختلفی را تست نمایید.

محققان، حسگرهایی را توسعه داده‌‌اند که می‌‌تواند باکتری استفیلوکوک مقاوم به آنتی‌‌بیوتیک را ـ که نوعی عفونت پوستی را ایجاد می کند، تشخیص ‌‌دهد.

محققان روی سایر حسگرها برای تشخیص سریع DNA کار می‌‌کنند و از نانوسیم‌‌ها، نانولوله‌‌های کربنی و نانوذرات استفاده می‌‌کنند. تمامی این روش‌‌ها کم‌‌هزینه هستند، ولی دقت بالایی دارند.

پروفسور میشل استرانو از دانشگاه MIT می‌‌گوید: «اگر بتوانید نوعی ابزار پرتابل بسازید که در مطب نصب شود، پزشک شما به کمک مقدار کمی مایع، می‌‌تواند شما را از نظر نارسایی‌‌های ژنتیکی چک کند».