دستکاری دقیق پلاریزاسیون نانوساختارها

محققان موسسه فناوری نانو دانشگاه تونتی کشور هلند با همکاری محققان آمریکایی توانستند با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی کنترل خواص الاستیک و مغناطیس نانومواد را در فضای بسیار محدودی به دست بگیرند. این کار امکان ذخیره‌سازی اطلاعات را به‌صورت دانسیته‌ی بالا فراهم می‌آورد.

محققان موسسه فناوری نانو دانشگاه تونتی کشور هلند با همکاری محققان آمریکایی توانستند با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی کنترل خواص الاستیک و مغناطیس نانومواد را در فضای بسیار محدودی به دست بگیرند. این کار امکان ذخیره‌‌سازی اطلاعات را به‌صورت دانسیته‌ی بالا فراهم می‌آورد.

در موادی مشهور به مولتی‌‌فریک، خواص الکتریکی، الاستیک و مغناطیس با هم جفت می‌شوند. این مواد امکان ساخت مواد جدید و ساختارهای پیچیده‌ای را فراهم می‌کند که برای ساخت ادوات ذخیره سازی اطلاعات مناسب است. تا چندی پیش هیچ کس موفق به کنترل خواص مواد مولتی‌‌فریک نشده بود؛ اما اخیراً دانشمندان دانشگاه تونتی ثابت کردند که این کار قابل انجام است.

آنها با کمک میکروسکوپ روبشی توانستند نانوساختارهایی از جنس فرات بیسموت (BiFeO3) را با موفقیت دستکاری کنند. در این روش با استفاده از یک سوزن بسیار کوچک سطح ماده را در مقیاس‌های اتمی دستکاری می‌‌کنند و با اعمال ولتاژ بر سر سوزن و حرکت دادن آن روی سطح، دانشمندان می‌‌توانند نانوساختارها را با خواص الاستیکی و مغناطیسی مختلف باردار کنند که این کار امکان ذخیره‌‌سازی اطلاعات با دانسیته‌ی بالا را فراهم می‌آورد.

یافته‌ی این گروه تحقیقاتی در مقاله‌‌ای با عنوان \’Deterministic control of ferroelastic switching in multiferroic materials\’ در شماره‌ی ماه نوامبر نشریه‌ی Nature Nanotechnology به چاپ رسیده‌‌است.