تولید نانوالیاف شیشه‌ای زیست‌فعال

گروهی از محققان آمریکایی و انگلیسی روشی جدید به نام «چرخش لیزری» را ابداع کرده‌اند که راهکاری ابتکاری برای تولید الیاف شیشه‌ای از مواد مختلف به شمار می‌رود.

گروهی از محققان دانشگاه ریگو و دانشگاه Rutgers در آمریکا و دانشکده سلطنتی لندن در انگلیس روشی جدید به نام «چرخش لیزری» را ابداع کرده‌اند که راهکاری ابتکاری برای تولید الیاف شیشه‌ای از مواد مختلف به شمار می‌رود. آنها توانسته‌اند با استفاده از این روش برای اولین بار نانوالیاف زیست‌شیشه‌ای تولید کنند که شیشه‌های زیست‌فعال مورد استفاده در رشد مجدد استخوان هستند.
فلیکس کوئینترو یکی از محققان دانشگاه ویگو می‌گوید: «چرخش لیزری امکان تولید نانوالیاف شیشه‌ای را از ترکیباتی فراهم می‌کند که با استفاده از روش‌های دیگر امکان‌پذیر نیست».
در این روش جدید که روی جلد مجله Advanced Functional Material منتشر شده است، از یک لیزر پرانرژی برای ذوب کردن مقدار کمی از ماده اولیه استفاده می‌شود. این کار موجب ایجاد رشته‌های بسیار ریزی می‌شود که با استفاده از یک جریان گازی قوی، کشیده شده و خنک می‌گردد.
این دانشمندان بر سادگی این سامانه، سرعت بالای تولید، و توانایی کنترل آسان ترکیب مواد مورد استفاده تأکید می‌کنند؛ بنابر گفته آنها، «می‌توان از این روش در شرایط محیطی بهره برد».
این گروه بین‌المللی از پژوهشگران توانستند نانوالیاف زیست‌شیشه‌ای تولید کنند که شیشه‌های زیست‌فعال مورد استفاده در رشد مجدد بافت استخوانی هستند. استفاده از چرخش لیزری موجب می‌شود ماده انعطاف‌پذیر، ممتد و دارای ساختار نانومتری شود که این امر به تکثیر و انتشار سلول‌های استخوان کمک می‌کند.
آنها در حال حاضر روی تولید ترکیبات عملکردی دیگری که با روش‌های زیست‌پزشکی مورد استفاده در رشد مجدد استخوان کاملاً سازگار باشند، کار می‌کنند؛ این مواد می‌توانند در کابردهای دیگری نیز مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین از این روش می‌توان برای تولید الیاف مقاوم در برابر آتش، سامانه‌های جذب Co2، یا تولید مواد کامپوزیتی که نیاز به تقویت با نانوالیاف دارند، بهره برد.