نشر لومینسانس در گرافن

دانشمندان برای نخستین بار موفق شدند با قرار دادن گرافن در معرض پلاسمای اکسیژن تک‌لایه‌های لومینسانس گرافن را ایجاد کنند. این لایه‌ها قابل استفاده در الکترونیک نوری و ادوات نشر نوری هستند.

دانشمندان برای نخستین بار موفق شدند با قرار دادن گرافن در معرض پلاسمای اکسیژن تک‌‌لایه‌های لومینسانس گرافن را ایجاد کنند. این لایه‌‌ها قابل استفاده در الکترونیک نوری و ادوات نشر نوری هستند.
الکترون‌ها به کمک رفتار شبه ذره‌ای خود می‌توانند در ساختار گرافن در کنار هیچ اتمی باقی نمانده، با سرعت بسیار زیادی حرکت ‌کنند. به همین دلیل اغلب از آنها به‌‌عنوان جایگزین سیلیکون در الکترونیک یاد می‌شود. علاوه بر این خواص نوری و مکانیکی گرافن نیز منحصربه‌‌فرد است. اخیراً محققان بریتانیایی و آلمانی موفق به کشف ویژگی دیگری در گرافن‌ها شده‌اند. آنها نشان دادند که سطوح تیره‌ی گرافن با قرار گرفتن در معرض اکسیژن یتوانند از خود نور منتشر کنند. در واقع اکسیژن پلاسما موجب از بین رفتن برخی پبوندهای کربن- کربن می‌‌شود؛ البته این پلاسما آن قدر قوی نیست که بتواند به ساختار گرافن آسیب جدی بزند.
این بار اولین باری است که تک‌‌لایه‌های گرافن را به سطوح لومینسانس تبدیل می‌کنند، پیش از این کربن یا اکسید گرافن در یک حلال مورد آزمایش قرار گرفته بود؛ اما هیچ‌ گاه روی تک‌‌لایه‌‌های گرافن کار نشده بود. در کارهای پیشین معمولاً خواص نوری و مکانیکی گرافن بررسی می‌شد؛ اما در این پروژه دانشمندان به دنبال به‌‌کارگیری گرافن به‌‌عنوان یک الکترود شفاف هادی یا جاذب اشباع شدنی لیزر هستند.
دو ویژگی فوتولومینسانس و هدایت در گرافن، آن را به ماده‌ای مناسبی برای به‌‌کارگیری در الکترونیک نوری و دیودهای نشر نوری ساندویچی تبدیل کرده‌‌است.
دانشمندان امیدوارند که اطلاعات بیشتری پیرامون ساز و کار لومینسانس در چنین موادی به دست آورند.