تشخیص زودهنگام سرطان

محققان آلمانی به روشی جدید برای شناسایی سرطان بلافاصله پس از تشکیل آن دست‌ یافته‌اند. در این روش موادی که با نوع خاصی از سرطان همراه هستند، در خون شناسایی می‌شوند.

برای شناسایی سرطان بلافاصله پس از تشکیل آن روش جدیدی ارائه شده است. در این روش موادی که با نوع خاصی از سرطان همراه هستند، در خون شناسایی می‌شوند. گام‌های اولیه توسعه این روش قبلاً تکمیل شده‌اند.

هر چه زودتر پزشکان بتوانند یک تومور را درون بدن بیمار شناسایی کنند، شانس بهبود بیماری بیشتر می‌شود. هدف روش جدید این است که تومورها را در مراحل اولیه تشکیل آنها شناسایی کند. این فناوری بر یک تراشه میکروسیالی مبتنی است که نمونه خون بیمار درون کانال‌های آن گردش می‌کند. این تراشه پروتئین‌های نشانگر را که نشان دهنده وجود سرطان هستند، ردیابی می‌کند. اندازه‌گیری غلظت نشانگر تومور در خون به پزشکان در تشخیص زودهنگام این بیماری کمک می‌کند. سامانه‌های تشخیصی مشابهی در حال حاضر وجود دارند، اما اندازه‌گیری‌های آنها دقیق نبوده و تنها زمانی می‌توانند پروتئین‌های نشانگر سرطان را شناسایی کنند که غلظت آنها در خون بالا باشد. به‌علاوه این آزمایش‌ها باید در آزمایشگاه صورت پذیرند که زمان‌بر و گران هستند.

هدف پروژه‌ای که هزینه آن توسط وزارت آموزش و تحقیقات آلمان تأمین شده و با همکاری فرانهوفر FIT انجام شده است، توسعه مواد است. نانوذرات عامل‌دار شده زیستی که توسط محققان موسسه تحقیقات سیلیکات ISC فرانهوفر در Würzburg توسعه یافته‌اند ، عنصر کلیدی این حسگر جدید هستند.

دکتر جورن پرابست از ISC می‌گوید: «ما محدودیت تشخیص سامانه‌های موجود را تا ۱۰۰ برابر بهبود بخشیده‌ایم. در سیستم‌های قبلی برای تشخیص نشانگرهای تومور در یک نمونه مشخص از خون به ۱۰۰ مولکول نیاز بود، در حالی که در این سیستم جدید حضور تنها یک مولکول کافی است. یعنی اینکه نسبت به روش‌های موجود، با استفاده از این روش می‌توان بیماری را در مراحل ابتدایی‌تری تشخیص داد».

اما چگونه این حسگر زیستی ادغام شده در یک تراشه می‌تواند مولکول‌هایی را که نشانگر یک بیماری خاص هستند، در یک نمونه خونی تشخیص دهد؟ پرابست توضیح می‌دهد: «ما نانوذرات اشغال شده با پادتن را روی الکترود حسگر قرار داده‌ایم که پروتئین‌های مرتبط را شکار می‌کند. برای این منظور ما خون را به‌طور ممتد روی سطح الکترود مورد نظر پمپ می‌کنیم. در ست همانند یک رودخانه جریان در مرکز کانال سریع‌تر و در کناره‌ها کندتر است. بنابراین ما با استفاده از نانوذرات ابزاری شبیه یک چوب ماهیگیری ساخته‌ایم که پروتئین‌ها را در مرکز کانال گیر می‌اندازد. چون جریان خون در مرکز سریع‌تر است، بنابراین تعداد پروتئین‌هایی که در واحد زمان از مرکز می‌گذرند، بیشتر است». اگر یک پادتن پروتئین مکمل خود را که نشانگر تومور است بگیرد، پخش بار الکتریکی تغییر یافته و این تغییر توسط الکترود شناسایی می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این سامانه تشخیصی در عرض چند سال وارد بازار شود.