استفاده از مواد گرافنی در تولید نمایشگرهای ارزان

پژوهشگران با استفاده از مواد جدید گرافنی موفق به تولید قطعات مورد استفاده در لامپ‌ها شدند که علاوه بر ارزانی، کاملاً قابل بازیابی است.

پژوهشگران با استفاده از مواد جدید گرافنی موفق به تولید قطعات مورد استفاده در لامپ‌ها شدند که علاوه بر ارزانی، کاملاً قابل بازیابی است.

اخیراً دیودهای نوری آلی موسوم به OLED ـ که بسیار کوچک بوده و انرژی کمی هم مصرف می‌کنند ـ به‌صورت تجاری در تلفن‌های همراه، تلویزیون‌های نازک و دوربین‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. OLEDها از پلاستیک‌های تولید‌کننده‌ی نور تشکیل شده‌اند که در میان دو الکترود شفاف بسیار گران‌قیمت از جنس آلیاژ فلز ایندیوم و اکسید قلع قرار گرفته‌است. مشکل این OLEDها قیمت بالای فلز ایندیوم و فرایند پیچیده‌ی بازیافت آن است.

برای حل این مشکل دانشمندان آمریکایی به همراه هم‌تایان سوئدی خود، پیل‌های الکتروشیمیایی آلی منتشر‌کننده‌ی نور و LEC را به‌عنوان جایگزینی مناسب برای OLED ارائه کرده‌اند که بسیار ارزان بوده و در آن از مواد گرافنی استفاده شده‌است. از آنجا که در این سیستم به جای فلز ایندیوم از گرافن استفاده شده، فرایند بازیافت بسیار ساده بوده و در نتیجه محصولی کاملاً مناسب برای محیط زیست خواهد بود.

از آنجا که قطعات مورد استفاده در LEC از فاز محلول قابل دستیابی است، می‌توان LEC را از فرایند Roll-to-roll (فرایندی رایج در تولید قطعات الکترونیکی که در آن از ورقه‌های پلاستیکی استفاده می‌شود) تولید کرد. این پروژه مسیر ساخت نمایشگرهای مبتنی بر پلاستیک را هموار می‌کند. این مواد را می‌توان روی سطوح مختلف و سقف‌‌ها قرار داد.

۱۵ سال است که دانشمندان در سراسر دنیا به دنبال جایگزینی برای فلز ایندیوم هستند.