نانوحسگرهایی با دو عملکرد

پژوهشگران چینی موفق به ساخت نانوحسگرهای پلیمری شدند که می‌توانند در برابر افزودن یون و تغییرات دما پاسخ دهند.

پژوهشگران چینی موفق به ساخت نانوحسگرهای پلیمری شدند که می‌توانند در برابر افزودن یون و تغییرات دما پاسخ دهند. نانوحسگرهای نوری کاربردهای بسیار وسیعی دارند؛ مثلاً از آنها می‌توان در شناسایی توالی دی‌ان‌‌ای، ترمومترها، نمایشگرها و بارکدها استفاده کرد. تاکنون از نانوبلورهای طلا، نقره و نقاط کوانتومی نیمه‌هادی در رسیدن به رنگ دلخواه استفاده می‌شده‌است؛ اما مشکل اینجاست که رنگ‌های ایجادشده قابل تغییر نیستند، همچنین شرایط سنتز آنها بسیار سخت و ماده‌ی تولیدی سمی است.

برای حل این مشکل، پژوهشگران نانوحسگرهایی از کوپلیمر ABC حاوی پروفیرین ساخته‌اند که تمام طیف‌های نوری را داراست. این توانمندی باعث می‌شود بتوان از آنها هم به‌عنو‌ان شناساگر و هم ترمومتر بسیار حساس استفاده کرد. در این کوپلیمرها می‌توان یون‌های فلزی مختلفی را به کاربرد تا رنگ‌های متفاوتی را به دست آورد و در نهایت به نانوآرایه‌ای رسید که به خودی خود می‌تواند ۹ رنگ را ایجاد کند. علاوه بر این می‌توان در این نانوحسگرها با تغییر دما در محدوده‌ی ۳۵ تا ۶۱ درجه‌ی سانتی‌گراد، تغییر رنگ ایجاد کرد و از آن در ترمومترهای بسیار حساس استفاده نمود.

ریچارد هوگنبوم، متخصص کوپلیمرها در دانشگاه رادبوند هلند، می‌گوید: « از نتایج این پروژه بسیار شگفت‌زده است.» به عقیده‌ی وی نمی‌توان تک-پلیمری را پیدا کرد و تنها با افزودن یک یون بتوان طیف رنگی ایجاد کرد. این گروه تحقیقاتی در حال توسعه‌ی کوپلیمر مشابهی هستند که دارای گروه‌های پورهیرین باشد. این کوپلیمرها می‌توانند در آب تشکیل هیدروژل داده و به‌عنوان ژل مورد استفاده قرار بگیرند.