روند فناوری‌نانو در فنلاند

برآورد می‌شود که تا سال ۲۰۱۳، ارزش بازار محصولات مبتنی بر فناوری‌نانو که توسط شرکت‌های فنلاندی تولید می‌شوند، به بیش از ۲/۱ میلیارد یورو افزایش یابد.

‌‌‌در حال حاضر فناوری‌نانو بخشی از عملیات روزانه بیش از ۲۰۰ شرکت فنلاندی است. برآورد می‌شود که تا سال ۲۰۱۳، ارزش بازار محصولات مبتنی بر فناوری‌نانو که توسط شرکت‌های فنلاندی تولید می‌شوند، به بیش از ۲/۱ میلیارد یورو افزایش یابد.

کشور فنلاند از سال ۱۹۹۰ به‌طور هدفمند در توسعه فناوری‌نانو سرمایه‌گذاری کرده و از سال۲۰۰۵، با تدوین برنامه FinNano، روند توسعه علم و فناوری‌نانو در این کشور تسریع شده است.

طی دوره اجرای برنامه FinNano، تعداد شرکت‌های فنلاندی فعال در زمینه این فناوری نوظهور بیش از سه برابر شده است. بعد از سال‌ها فعالیت در زمینه تحقیقات فناوری‌نانو، هم اکنون اولویت اصلی دست‌اندرکاران فناوری‌نانو در کشور فنلاند، تجاری‌سازی کاربردهای مختلف این فناوری است.

همکاری و هدف محور بودن تحقیقات، نقطه قوت منحصربه‌فرد صنعت فناوری‌نانو در کشور فنلاند محسوب می‌شود. در تدوین برنامه FinNano، بیش از ۱۰۰ نماینده از شرکت‌ها و نهاد‌های تحقیقاتی اصلی این کشور، راهبردهای توسعه فناوری‌نانو را معین کرده و حوزه‌های: فناوری اطلاعات و ارتباطات، جنگل، صنایع فلزی و شیمیایی و نانوزیست‌فناوری را به‌عنوان اولویت‌های تحقیقاتی فناوری‌نانو انتخاب کردند.

کشور فنلاند از نظر میزان سرمایه‌گذاری، منابع مالی چشمگیری در این زمینه صرف نمی‌کند، اما سرمایه‌گذاری‌های آن در زمان مناسب و برای اهداف درست، اختصاص می‌یابد.

این کشور بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ حدود ۷۰ میلیون یورو در زمینه فناوری‌نانو سرمایه‌گذاری کرده است. نکته جالب توجه این است که از سال ۲۰۰۸ میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه از میزان سرمایه‌گذاری بخش دولتی فراتر رفته است.