استفاده از زردچوبه در درمان سرطان

گروهی از پژوهشگران آمریکایی دریافته‌اند که اگر سلول‌های سرطان تخمدان را با ماده زردرنگ استخراج شده از زردچوبه (curcumin) تحت یک فرایند پیش‌درمانی قرار دهیم، این سلول‌ها پاسخ بهتری در برابر شیمی‌درمانی و پرتودرمانی از خود نشان می‌دهند.

اگر سلول‌های سرطان تخمدان را با ماده زردرنگ استخراج شده از زردچوبه (curcumin)) تحت یک فرایند پیش‌درمانی قرار دهیم، این سلول‌ها پاسخ بهتری در برابر شیمی‌درمانی و پرتودرمانی از خود نشان می‌دهند. پژوهشگرانی که در این زمینه کار می‌کنند، دریافتند که اگر رسانش این ماده زردرنگ توسط نانوذراتی با قطر کمتر از ۱۰۰ نانومتر صورت پذیرد، اثر حساس‌سازی آنها بهتر خواهد بود.

دکتر سوباش چاوهان و دکتر مینا جاگی رهبری گروهی از پژوهشگران از موسسه تحقیقاتی Sanford و دانشگاه داکوتای جنوبی در آمریکا را بر عهده داشته‌اند که مطالعه برون‌تنی مربوطه را انجام داده‌اند. آنها می‌گویند: «یکی از راه‌های افزایش کارایی و کاهش اثرات سمیت فرایندهای درمان سرطان، حساس‌سازی سلول‌های سرطان به روش‌های شیمی‌درمانی و پرتودرمانی با استفاده از ترکیبات گیاهی همچون curcumin است. با این حال جذب این ماده توسط بدن بسیار پایین بوده و این امر کارایی آن را کاهش می‌دهد. ما یک فرمولاسیون مبتنی بر نانوذرات به نام Nano-CUR را توسعه داده‌ایم که جذب ماده زردرنگ زردچوبه توسط بدن را افزایش داده و می‌توان آن را به صورت هدفمند به تومور رساند».

این پژوهشگران کارایی فرمولاسیون خود را در درمان سرطان تخمدانِ مقاوم به درمان آزمایش کردند.آنها برای اولین بار نشان دادند که استفاده از این فرایند پیش‌درمانی با استفاده از curcumin، مقدار پرتو مورد نیاز و دُز سیس‌پلاتین لازم برای توقف رشد سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد.

چاوهان می‌گوید: «فرمولاسیون curcumin با استفاده از نانوذرات قابلیت حساس‌سازی و درمان آنها را افزایش می‌دهد. این مطالعه یک راهکار پیش‌درمانی جدید را نشان می‌دهد که می‌توان از آن در مدل‌های پیش‌بالینی روی حیوانات و سپس در آینده در مطالعات بالینی انسانی استفاده کرد.