روشی جدید برای توزیع نانوذرات طلا در مواد پلیمری

دانشمندان دانشگاه صنعتی کوینزلند استرالیا، روش جدیدی برای توزیع نانوذرات طلا در پلاستیک یافتند که می‌تواند در تولید رنگ‌های بادوام، کامپیوترهای سریع‌تر، تلویزیون‌های باکیفیت و ارزان‌تر و تصفیه‌ی آب استفاده شود.

دانشمندان دانشگاه صنعتی کوینزلند استرالیا روش جدیدی برای توزیع نانوذرات طلا در پلاستیک یافتند که می‌تواند در تولید رنگ‌های بادوام، کامپیوترهای سریع‌تر، تلویزیون‌های باکیفیت و ارزان‌تر و تصفیه‌ی آب استفاده شود.

این فناوری در واقع روشی برای توزیع نانوذرات فلزی در پلیمرها و مواد پلاستیکی است. از آنجا که خواص مواد نانومقیاس تغییر می‌کند، ترکیب این نانوذرات با پلیمرها به تولید مواد کامپوزیتی جدیدی منجر می‌شود که در تولید کاتالیست‌های نوین، دارورسانی و روکش‌ها کاربرد دارند.

رنگ‌ها در واقع مواد پلاستیکی هستند که در صورت افزوده شدن نانوذرات طلا، درخشندگی آنها بیشتر شده، دوام بیشتری را در محیط‌های خشن از خود نشان می‌دهند، همچنین به‌دلیل خاصیت رسانایی طلا در صورت مخلوط کردن آن با فلزات دیگر کاتالیست‌های مفیدی به‌دست می‌آیند. اگر نانوذرات طلا و دی‌اکسید تیتانیوم در یک قالب پلاستیکی با هم مخلوط شوند، می‌توان کاتالیست مؤثری برای تصفیه‌ی آب ساخت که ذرات تیتانیای موجود در آن نور را جذب و به جریان الکتریکی تبدیل کرده و ذرات طلا نیز آن را از خود عبور می‌دهند.

علاوه بر این، از این روش می‌توان در کپسول کردن داروها در روکش‌های پلیمری استفاده کرد و به‌وسیله‌ی آنها سلول‌های سرطانی را تشخیص داده، مورد حمله قرار داد.