حذف رنگدانه‌های آلی از محیط زیست

محققان پژوهشگاه مواد و انرژی، به‌روشی برای تخریب رنگدانه‌های آلی مضر از محیط زیست دست یافتند.

محققان پژوهشگاه مواد و انرژی، به روشی برای تخریب رنگدانه‌های آلی مضر از محیط زیست دست یافتند.

رنگ‌ها یکی از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی محسوب می‌شوند و همواره بخشی از آن وارد طبیعت می‌گردد. بنابراین باید به دنبال راه حلی برای از بین بردن آنها در محیط زیست بود.

دکتر آذرمیدخت حسین‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مواد و انرژی، در گفتگو با بخش خبری سایت ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو در مورد هدف انجام کار پژوهشی خود گفت: «هدف ما از انجام این کار پژوهشی این بود که توانایی کاتالیزوری نانوپودر تیتانیم دی‌اکسید را نشان دهیم».

دکتر حسین‌نیا افزود: «لذا برای دستیابی به هدف خود، ابتدا نانوپودر تیتانیوم دی‌اکسید را با روش رسوبی یعنی با استفاده از تیتانیوم کلراید و محلول رقیق آمونیاک در ایزوپروپانول تهیه کرده و پس از صاف کردن رسوب آن به روش تقطیر آزئوتروپیک، با بنزن آبگیری نمودیم. پودر به دست آمده پس از کلسینه کردن، دارای نانوکریستال‌های تقریباً یکنواختی بودند. در ادامه شش نوع رنگ آلی با مرکز رنگی مختلف را انتخاب کرده و محلول آنها در آب یا مخلوط آب و الکل را تحت تابش نور خورشید قرار دادیم و سرعت تخریب آنها را بررسی کردیم».

نتایج این پژوهش حاکی از آن است که رنگ‌های آلی با هر مرکز رنگی در حضور نانوذرات TiO2 با (اندازه‌ای کوچکتر از ۲۵ نانومتر)، با سرعت‌های متفاوت تخریب می‌شوند که البته تابش نور خورشید برای این تخریب کافی است.

وی در مورد کاربرد این کار تحقیقاتی در ایران گفت: «متاسفانه در کشور ما خیلی برای بهبود محیط زیست هزینه نمی‌شود و کمتر ارگانی در این رابطه سرمایه‌گذاری می‌کند».

جزئیات این پژوهش -که با همکاری دکتر منصور کیان‌پورراد و دکتر محمد پازوکی انجام شده،- در مجله‌ی World Applied Sciences Journal(جلد ۱۱، صفحات ۱۳۲۷- ۱۳۳۲، سال ۲۰۱۰) منتشر شده‌است.