تمیزکردن سریع سطح دریا از نفت خام با کمک فناوری‌نانو

محققان در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) می‌گویند که یک افزاره شبیه نوار نقاله مسطحی ساخته‌اند که می‌تواند مؤثرتر از هر افزاره‌ای که تاکنون استفاده شده است، نفت خام ریخته شده در سطح آب دریاها را جمع‌آوری کنند. نکته کلیدی در این فناوری، استفاده از یک روکش شبکه‌ای دفع‌کننده آبِ حاوی نانوذرات است که روی یک نوار نقاله ایجاد شده است. نکته مهم دیگر این است که این افزاره می‌تواند به‌عنوان قسمتی از یک افزاره بزرگتر که این محققان آن را کپه دریایی (Seaswarm) نامیده‌اند، به‌طور خودگران کار کند.


محققان در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) می‌گویند که یک افزاره شبیه نوار نقاله مسطحی ساخته‌اند که می‌تواند مؤثرتر از هر افزاره‌ای که تاکنون استفاده شده است، نفت خام ریخته شده در سطح آب دریاها را جمع‌آوری کنند. نکته کلیدی در این فناوری، استفاده از یک روکش شبکه‌ای دفع‌کننده آبِ حاوی نانوذرات است که روی یک نوار نقاله ایجاد شده است. نکته مهم دیگر این است که این افزاره می‌تواند به‌عنوان قسمتی از یک افزاره بزرگتر که این محققان آن را کپه دریایی  (Seaswarm) نامیده‌اند، به‌طور خودگران کار کند.

اما این کپه دریایی چگونه کار می‌کند: هر افزاره ۲ تا ۵ متری در داخل این کپه دریایی برای جمع‌آوری نفت خام از روی سطح آب از نوار نقاله خود استفاده می‌کند، و در همان حال خود را به سمت جلو می‌راند. این افزاره‌ها با کمک حسگرهای شناساگر نفت خام و GPS می‌توانند مسیر خود روی سطح آب دریا را پیدا کنند و همانند کپه‌ای از هزارپاهای گرسنه روی یک ورقه، به نفت خام حمله و آن را جذب کنند.

نوار نقاله این افزاره‌ها دارای یک روکش شبکه‌ای دفع‌کننده آبِ حاوی نانوذرات است. آسف بیدرومن یکی از این محققان، می‌گوید: اگر دست خود را روی این نانوماده بکشید، احساس می‌کنید که نرم است. یک اسفنج را تصور کنید که دارای خلل و فرج بسیار ریزی می‌باشد. این نانوماده مختص جذب نفت خام نیست، بنابراین به‌طور بالقوه می‌تواند به خوبی برای تمیزکردن انواع دیگری از مواد شیمیایی از سطح آب استفاده شود.

این دانشمندان تخمین می‌زنند که این روکش شبکه‌ای حاوی نانوذرات که قابل استفاده مجدد نیز است، می‌تواند تا ۲۰ برابر وزن خود نفت خام را جذب کند. نوارهای نقاله‌ی این کپه را می‌توان با گرم‌کردن این روکش شبکه‌ای به‌منظور سوختن نفت خام، تمیز کرد و دوباره مورد استفاده قرار داد. هر افزاره داخل این کپه به‌وسیله یک پانل خورشیدی دو متر مربعی توان می‌گیرد و طوری طراحی شده است که با یک توان ۱۰۰ واتی رانده می‌شود. بیدرمن می‌گوید که به دلیل اینکه این افزاره مسطح است، برای جلوگیری از واژگون شدن باید به سطح آب بچسبد و همراه با امواج حرکت کند.

این محققان کپه دریایی خود را در فستیوال بین المللی هنر، موسیقی و معماری وینس بینال در ایتالیا شرح داده‌اند آنها در این فستیوال فیلمی از این افزاره که در حال جمع‌آوری نفت خام از سطح آب بود، پخش کردند. موضوع امسال این فستیوال این بود که چگونه فناوری‌نانو زندگی مردم در سال ۲۰۵۰ را تغییر خواهد داد.