برگزاری جلسه داوری مسابقه ملی هنر و فناوری نانو

جلسه بررسی و گزینش آثار مربوط به مسابقه ملی هنر و فناوری نانو، روز جمعه ۲۳ مهرماه با حضور ۱۰ نفر از کارشناسان شاخه‌های مختلف هنری و علمی، در محل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد. در پایان جلسه داوری، از بین ۳۰۰ اثر ارسالی به دبیرخانه مسابقه هنر و فناوری نانو، در مجموع ۹۳ اثر به بخش نمایشگاهی راه یافتند.

جلسه بررسی و گزینش آثار مربوط به مسابقه ملی هنر و فناوری نانو، روز جمعه ۲۳ مهرماه با حضور ۱۰ نفر از کارشناسان شاخه‌های مختلف هنری و علمی، در محل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد. در این برنامه داوران در پنج کمیته شعر و داستان، تصویرسازی، نقاشی و کاریکاتور، آثار حجمی، بازی و سرگرمی، فیلم و پویانمای به بررسی آثار شرکت کنندگان پرداختند.

استادان و کارشناسان حاضر در کمیته داوران مسابقه ملی هنر و فناوری نانو عبارتند از:

– جناب آقای عبدالمجید حسینی راد؛ دانشیار دانشگاه تهران و دکترای هنرهای تجسمی و تاریخ نقاشی

– جناب آقای علیزاده؛ سردبیر و مدیر مسئول ماهنامه طنز و کاریکاتور

– جناب آقای رضایی؛ استاد دپارتمان مجسمه‌سازی دانشگاه هنرهای زیبا

– جناب آقای قادری؛ مدیر سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

– سرکار خانم اطهری؛ کارشناس هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

– جناب آقای سلحشور؛ کارشناس ادبی و روزنامه نگار

– سرکار خانم بابایی؛ کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

– جناب اقای زحمت کش؛ کارشناس هنرهای نمایشی

– جناب آقای احمدوند؛ دبیر کارگروه ترویج و آموزش عمومی ستاد توسعه فناوری نانو

– سرکار خانم خلیقی؛ مشاور علمی دبیرخانه مسابقه ملی هنر و فناوری نانو

در پایان جلسه داوری، از بین ۳۰۰ اثر ارسالی به دبیرخانه مسابقه هنر و فناوری نانو، در مجموع ۹۳ اثر به بخش نمایشگاهی راه یافتند. از بین آثار راه یافته به نمایشگاه با نظر هیئت داوران، در برخی حوزه‌ها آثار برتر، به ترتیب حائز رتبه‎های اول، دوم و سوم و نیز برخی دیگر شایسته تقدیر شناخته شدند. از آثار برگزیده در مراسمی که در روز چهارشنبه ۵ آبان ماه، ساعت ۱۷ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود، تقدیر به عمل خواهد ‌آمد.

همچنین پس از اتمام جلسه داوری نشست هم اندیشی با هدف بررسی اولین دوره مسابقه ملی هنر و فناوری نانو و ارئه راهکارها جهت بهبود این حرکت در سال‌های آینده با حضور شماری از داوران و کارشناسان برگزار شد. در ابتدای این هم اندیشی آقای مهندس علیرضا صاحبی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص اهداف مسابقه ملی هنر و فناوری نانو و گزارش روند طراحی و برگزاری این مسابقه، بیان کردند دبیرخانه مسابقه در زمان انتشار فراخوان تا پایان مهلت ارسال آثار، تمام تلاش خود را برای ارتباط‌گیری با ارگان‌های مختلف هنری و علمی به کار بست. که از این میان می‌توان به تعداد قابل توجه مجلات و پایگاه‌های اینترنتی هنری و علمی اشاره کرد که به عنوان حامی رسانه‌ای اطلاع رسانی مسابقه را پوشش دادند. سپس آقای مهندس احمدوند، دبیر کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به معرف ستاد و بخش‌های آن و همچنین رویکرد کارگره ترویج و اقدامات صورت گرفته تا کنون پرداختند.

در ادامه این نشست داوران در خصوص این مسابقه و نقاط قوت و کاستی‌های آن نظرات خود را بیان کردند. از جمله مطالب مطرح شده از سوی داوران مسابقه‏ ملی هنر و فناوری نانو می‎توان به لزوم اطلاع رسانی وسیع‌تر بین نهادهای دانشگاهی و تأکید بر قرارگیری موضوع پایان نامه‌های دانشجویی مبتنی بر فناوری نانو و ارتباط آن با هنر، اشاره کرد. از جمله راه کارهای مطرح شده به‌وسیله‌ داوران حمایت از پایان نامه‌هایی با موضوعات مرتبط با هنر و فناوری نانو است که موجب خواهد شد این حوزه خودبه‌خود در بین دانشجویان هنر شناخته شود. همچنین آقای قادری کارشناس امور بازی و سرگرمی معتقد بودند برخی مفاهیم را از طریق خواندن و شنیدن نمی‌توان انتقال داد ولی با فضاسازی‌ و طراحی مدل‌ و فعالیت‌های جذاب می‌توان آن‌ها را در ذهن بچه‌ها جای داد و این موضوع در حوزه آموزش مفاهیم فناوری نانو به خوبی امکان‌پذیر است. جناب آقای علیزاده نیز برگزاری مسابقه هنر و فناری نانو را حرکتی ارزشمند دانستنه و افزودند در سایر کشور‌ها مسابقه‌هایی مانند این مسابقه به ندرت برگزار می‌شوند و اکثر مسابقات ملی و بین المللی به‌خصوص در حوزه کاریکاتور بیشتر موضوع عمومی داشته‌اند و این جای خوشحالی دارد که چنین مسابقه‌ای در محور کاریکاتور با موضوعی چنین تخصصی برگزار شده است. در پایان داوران و کارشناسان هنری حاضر در جمع ضمن تقدیر از برگزاری این برنامه، اختصاص تقویم زمانی مشخص و برگزاری گسترده‌تر این مسابقه را در سال‌های آینده برای گسترس و ترویج این فناوری در سطح جامعه مفید ارزیابی کردند.

نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه ملی هنر و فناوری نانو از تاریخ ۳ تا ۷ آبان ماه در نمایشگاه بین المللی تهران سالن ۱۳ برپا خواهد شد.