مهندس اسفندیار رحیم مشایی: دانشمندان نانو نباید دغدغه بازار داشته باشند

رییس دفتر ریاست جمهوری در حاشیه افتتاحیه سومین جشنواره فناوری نانو در گفتگو با خبرنگاران در خصوص دانشمندان حوزه‌های فناوری‌های نوین بیان کرد دانشمندان نانو در کشور نباید دغدغه بازار را داشته باشند.

مهندس اسفندریا رحیم مشایی: دانشمندان نانو نباید دغدغه بازار داشته باشند

رییس دفتر ریاست جمهوری در حاشیه افتتاحیه سومین جشنواره فناوری نانو در گفتگو با خبرنگاران در خصوص دانشمندان حوزه‌های فناوری‌های نوین بیان کرد دانشمندان نانو در کشور نباید دغدغه بازار را داشته باشند.

اسفندیار رحیم مشایی در گفت و گو با ستاد خبری نمایشگاه گفت: «یکی از دغدغه‌های دانشمندان و سرمایه گذاران در بخش فناوری نانو بازار هدف است و باید به روشی عمل کرد که افرادی که توان علمی دارند وقت و انرژی خود را صرف تشریفات اداری یا بازار نکنند.» مشاور رئیس جمهور در پاسخ به اینکه چه روش‌هایی در این باره وجود دارد گفت: «ما باید بازار را به گونه‌ای طراحی کنیم که فعالیت‌های دانش بنیان توجیه داشته باشد. یعنی کسی که وارد بازار می‌شود انگیزه پیدا کند.»

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری در این بخش تأکید کرد: «باید در این زمینه سرمایه گذارانی وارد شوند که بتوانند از دانشمندان حمایت کنند. همچنین باید کاری کنیم که سرمایه‌گذاری در این گونه بحث‌ها توجیه داشته باشد. البته دولت هم باید حمایت کند که این یکی از وظایف معاونت علمی و فناوری نیز هست.»

رییس دفتر رییس جمهور در زمینه به اعتبارات لازم در این زمینه گفت: «جهش علمی لازمه اش تخصیص اعتبارات ویژه است. یعنی ایجاد مکانیزمی برای حمایت از اندیشمندان و ایده‌های علمی و بعد هم پشتیبانی از آنها برای تولید محصولات. برخی از کارشناسان این بخش معتقدند تحریم‌ها ممکن است در آینده مشکلاتی را در این فناوری برای ایران به وجو بیاورد. اما مشایی گفت: « تا زمانی که ما خودمان دنبال سطوح بالاتری از دانش و فناوری نباشیم همیشه در معرض خطر هستیم، چرا که معمولا کشورهای دیگر سیاست‌های خود را از طریق زور به پیش می‌برند که یکی از روش‌های آنها تحریم است.»

رییس دفتر دولت در پاسخ به اینکه در هیئت دولت چه نگاهی به این فناوری جدید و روز دنیا وجود دارد گفت: «دولت معتقد است ما باید به سطوح بالای دانش و فناوری برسیم. که یکی از مهم‌ترین آنها در دنیا فناوری نانو است.»