نانو صنعت نفت را دوستدار محیط زیست خواهد کرد

مهسا اعلایی از کارشناسان پژوهشگاه صنعت نفت ایران در سومین جشنواره فناوری نانو درباره پروژه‌های نهایی شده پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد.

نانو صنعت نفت را دوستدار محیط زیست خواهد کرد

مهسا اعلایی از کارشناسان پژوهشگاه صنعت نفت ایران درباره پروژه‌های نهایی شده پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد. پروژه‌های مبتنی بر فناوری نانو پژوهشگاه صنعت نفت ایران در بخش‌های نانولوله‌های کربنی، دوغاب‌های سیمان سبک، تولید نانوذرات اکسید آهن و فرایند هیدرو کانورژن هستند که در مرحله تولید مقدماتی به سر می‌برند.

پروژه مربوط به نانولوله‌های کربنی در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی در حال تولید بوده و در حال حاضر هم دانش فنی و هم محصول آن در اختیار پژوهشگاه است. به گفته علایی بازار هدف در این مرحله دانشگاه‌ها هستند که اگر بخش نیمه‌صنعتی این پروژه اجرایی شود در بخش‌های مختلف صنعت می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. به ویژه تولید نانوذرات اکسیدهای فلزی که در پژوهشگاه انجام شده و کاربرد نیمه‌هادی داشته، در صنعت مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در این محصول فتوکاتالیست‌های از بین برنده آلاینده‌های زیست‌محیطی تعبیه شده که به لحاظ مسائل زیست‌محیطی بسیار قابل تامل است.

به گفته وی، دوغاب سیمان سبک از دیگر محصولات نانویی پژوهشگاه صنعت نفت به شمار می‌آید که در آن از نانوذرات سیلیس و نانوذرات کربنی استفاده شده است. همچنین تولید نانوذرات اکسید آهن و فرایند هیدرو کانورژن از دیگر پروژه‌های در دست اجرا محسوب می‌شوند.

اعلایی در خصوص مرحله اجرای کار افزود: « این طرح در ۵ سال نخست کار قرار دارد و اگر مرحله دوم آن به پایان رسد می‌توان از آن در تمام مخازن نفتی ایران استفاده کرد.»

استفاده از فناوری نانو می‌تواند در پاک‌سازی محیط زیست و سازگاری پروژه‌های نفتی و فضای محیطی و پیرامونی تأثیرگذار باشد چنانچه امروز می‌بینیم که صنایع نفتی از جمله صنایع آلاینده به شمار می‌آیند و امیدواریم ارتباط بیشتر پژوهشگاه صنعت نفت ایران در بخش نانو با بدنه وزارت نفت به اجرای پروژه‌های نانویی دوستدار محیط زیست منجر شود.