باشگاه دانش آموزی در سومین جشنواره فناوری نانو

باشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو در سومین جشنواره فناوری نانو، با بخش‌های متنوعی از جمله نمایش محصولات فناوری نانو، سینمای نانو، کتابخانه، المپیاد دانش‌آموزی و مسابقه جورچین و سه بازی در زمینه فناوری نانو، پذیرای دانش آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی است.

باشگاه دانش آموزی در سومین جشنواره فناوری نانو

باشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو در سومین جشنواره فناوری نانو، با بخش‌های متنوعی از جمله نمایش محصولات فناوری نانو، سینمای نانو، کتابخانه، المپیاد دانش‌آموزی و مسابقه جورچین و سه بازی در زمینه فناوری نانو، پذیرای دانش آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی است.

 

 

از جمله برنامه‌های این باشگاه برای دانش آموزان می‌توان به برگزاری مسابقه گروهی و اعطای هدایایی از محصولات فناوری نانو به برندگان، ارائه خبرنامه باشگاه دانش‌آموزی، معرفی پایگاه اینترنتی باشگاه نانو، معرفی المپیاد دانش آموزی و راهنمایی نحوه شرکت در آن و ارائه کتاب سوالات المپیاد فناوری نانو به همراه جواب‌های آن، اشاره کرد.

در بخش‌های مختلف باشگاه دانش آموزی، آموزش فناوری نانو با زبانی ساده و سرگرم‌کننده صورت گرفته است.

 

 

نمایش محصولات فناوری نانو: این بخش شامل محصولات فرآوری شده با فناوری نانو در زمینه‌های صنایع نساجی، کشاورزی، لوازم خانگی و بهداشت بوده و در حدود ۴۰ محصول در آن ارائه شده است. برای مثال در بخش خودرو؛ روغن موتور، مکمل روغن موتور، محلول‌های شست و شوی ماشین، فیلتر هوای اتومبیل، شیشه آنتی رفلکس و روکش ضد لک و ضدبوی صندلی خودرو که همگی با استفاده از فناوری نانو بهینه شده‌اند به نمایش گذاشته شده است. همچنین در بخش لوازم ورزشی لباس‌های سبک و ضد آب اسکی، راکت تنیس سبک‌تراز راکت‌های معمولی، جوراب‌های ضدبو و چندین محصول دیگر نمایش داده شد.

سینما: یکی از بخش‌های جالب و قابل توجه باشگاه بخش سینما بود که با پخش فیلم ۹- ۱۰پذیرای دانش آموزان بود. این فیلم به همراه بروشور اطلاعات آن در مکانی جنب سینما در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

دستاوردهای دانش آموزی: بخش دستاوردهای دانش آموزی بدین شکل بود که دانش آموزانی که در یکسال گذشته فعالیت پژوهشی و یا اختراعی داشته‌اند با هماهنگی باشگاه در ساعت مشخصی به ارائه فعالیت خود می‌پردازند. در این بخش بیش از ۱۵ فعالیت دانش آموزی ارائه شد.

خبرنامه باشگاه دانش آموزی: خبرنامه باشگاه دانش آموزی تحت عنوان «زنگ نانو» به صورت ماهنامه منتشر می‌شود. این ماهنامه که برای دانش آموزان در مقطع متوسطه تهیه می‌شود به ارائه مطالب و اخبار روز می‌پردازد. همچنین امکان انتشار مقالات دانش آموزی مرتبط با فناوری نانو در ماهنامه وجود دارد. در ایام جشنواره امسال کل شماره‌های یکسال قبل ماهنامه «زنگ نانو» ارائه شد. قابل ذکر است که سال قبل حدود ۱۲ هزار نسخه از این ماهنامه منتشر شد.

المپیاد دانش آموزی: المپیاد دانش آموزی به‌وسیله‌ باشگاه دانش آموزی در تابستان امسال برگزار شد و از برگزیدگان آن در جشنواره برترین‌های فناوری نانو تقدیر شد. قابل ذکر است سوالات و پاسخ‌های المپیاد دانش آموزی نانو در کتابچه‌ای منتشر شده و در غرفه باشگاه دانش آموزی در ایام برگزاری جشنواره فناوری نانو ارائه می‌شد.

بازی ها: از دیگر بخش‌های باشگاه بخش بازی‌های بود که با حمایت باشگاه نانو و در جهت آموزش فناوری نانو تولید شده‌اند. میشا و کوشا، جورچین، کارت حافظه، بازی نانو مقیاس، نانو کارتینو، نانو گامینو، نانو کارتیژه و نانو پولی و ۳ مدل بازی با مفهوم فناوری نانو، معرفی شده که در آینده نزدیک این بازی‌ها وارد بازار خواهند شد.

مسابقه: باشگاه دانش آموزی مانند سال گذشته با برپایی مسابقه جورچین نانو به آموزش ساختارهای نانویی در قالب بازی با قطعات جورچین برای دانش‌آموزان پرداخت. نحوه اجرای مسابقه بدین شکل بود که به دانش آموزانی که سریع‌تراز بقیه می‌توانستند مولکول فولرین (C60) را با جورچین‌های نانو بسازند، جایزه‌ای متناسب با گروه سنی داده می‌شد. این جوایز شامل کتاب و دیکشنری، کتاب و دی وی دی برای گروه بزرگسال و بازی پازل برای مقطع ابتدایی بود.