تولید تراشه‌های کوچک‌تر با حرارت دادن کوپلیمر‌ها

محققان دانشگاه آلبرتا با همکاری مؤسسه‌ی ملی فناوری نانو، موفق به ارائه‌ی راه حلی برای تولید تراشه‌های کامپیوتری به روش ارزان‌تر و سریع‌تر شده‌اند. برای این کار آنها پلاستیک را درون آون ماکروفر حرارت دادند.

محققان دانشگاه آلبرتا با همکاری مؤسسه‌ی ملی فناوری نانو، موفق به ارائه‌ی راه حلی برای تولید تراشه‌های کامپیوتری به روش ارزان‌تر و سریع‌تر شده‌اند. برای این کار آنها پلاستیک را درون آون ماکروفر حرارت دادند.

جبلیان بوریاک، استاد رشته‌ی شیمی مرکز NINT، می‌گوید که در مسیر کوچک‌سازی و افزایش سرعت تراشه‌های کامپیوتری، گروهش موفق به انجام هر دو این کارها شده‌است. او می‌گوید:« وقتی ما پلاستیک‌های بلوک کوپلیمر(دو نوع پلاستیک متفاوتی که به یکدیگر چسبیده‌اند) را حرارت می‌دهیم، مولکول‌ها شروع به جدا شدن از هم می‌کنند و به‌طور طبیعی خودآرایی می‌دهند.» او در ادامه می‌افزاید که فرایند خودآرایی کوپلیمرها دقیقاً شبیه فرایندی است که در آن رشته‌های دی‌ان‌ای در انسان یکدیگر را تشخیص داده، به یکدیگر می‌چسبند و تشکیل ساختار پیچیده و از پیش تعریف‌شده‌ای را می‌دهند. در این روش، مولکول‌ها در اثر گرم شدن خودبه‌خود در ردیف‌هایی قرار گرفته، تشکیل خطوط نانومقیاسی را می‌دهد که می‌تواند به‌عنوان الگو در طرح‌های مداری پیچیده استفاده شود. از این طرح‌ها می‌توان برای چاپ مدارات روی سیلیکون برای ساخت تراشه‌های کامپیوتری استفاده کرد. یک تراشه‌ی کامپیوتری با روش این گروه تحقیقاتی از طریق فرایند خودآرایی ساخته شد، سپس با طی کردن مراحل زیر فرایند تولیدش به پایان می‌رسد: یک رشته سیم نازک فلزی که پهنای آن چند نانومتر است، روی این مدار قرار داده می‌شود و با کمک اچ کردن به شکل الگوی زیرین خود درمی‌آید.

امروزه برای تولید تراشه‌های کامپیوتری در صنعت، از روش فتولیتوگرافی استفاده می‌شود. در این روش الگوی مدار روی تراشه‌ی سیلیکون با استفاده از نور ایجاد می‌شود. همینک صنعت به‌دنبال نسل جدیدی از فناوری است که با آن بتواند تراشه‌ها را کوچک‌تر و در عین حال تولید آن را مقرون به‌صرفه کند. با این روش جدید که در آن از گرما و خودآرایی استفاده شده‌است، می‌توان الگوهای فشرده‌تری را درون تراشه‌ها ایجاد کرد که با این کار علاوه ‌بر افزایش سرعت تولید، ظرفیت ذخیره‌سازی نسل جدید کامپیوترها نیز افزایش می‌یابد.

بوریاک می‌گوید:«صنعت به‌دنبال فرایندی است که ارزان‌تر از فتولیتوگرافی باشد تا به‌وسیله‌ی آن، با سرعت بالایی تراشه‌های کوچک را بسازد. با روش ابداعی ما در کمتر از یک دقیقه با استفاد از پلاستیک کوپلیمر و آون ماکروویو می‌توان الگوی تراشه را تولید کرد».

این گروه تحقیقاتی در حال گفتگو با متولیان صنعت هستند تا بتوانند آنها را برای توسعه‌ی این روش قانع کنند.