روشی ساده برای تولید سطوح ضد انعکاس و خود تمیزشونده

پژوهشگران فنلاندی روش ساده و ارزانی را برای تولید سطوح ضد انعکاس و خود تمیزشونده ارائه کرده‌اند که در آنتن‌ها یک اچ کردن یونی عمیق کافی است تا سطح مورد نظر خواص ضد انعکاس و خود تمیز شوندگی را به خود بگیرد.

پژوهشگران فنلاندی روش ساده و ارزانی را برای تولید سطوح ضد انعکاس و خود تمیزشونده ارائه کرده‌اند که در آنتن‌ها یک اچ کردن یونی عمیق کافی است تا سطح مورد نظر خواص ضد انعکاس و خود تمیز شوندگی را به خود بگیرد.

اخیراً یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه آلتو که متخصص ساخت میکروقطعات و میکروسیالات است، روشی را ارائه کرده که با آن می‌توان با سرعت بسیار بالایی سطوح خود تمیزشونده و ضد انعکاسی را تولید کرد که انجام این کار مستلزم ایجاد نانوساختارهایی روی این سطوح است.

با روش این گروه دیگر نیازی به بسیاری از وسایل آزمایشگاهی نیست. در این روش جدید برای تولید نانوساختارهای هرمی‌شکل روی سطح سیلیکون فرایند ماسک کردن حذف شده و تنها یک اچ کردن یونی عمیق کافی است. در این روش با ایجاد نانوساختار روی سیلیکون‌ها ، می‌توان از سیلیکون برای ساخت استامپ الستومریک استفاده کرد که از آنها در تولید سطوح پلیمری خود تمیزشونده و ضد انعکاسی به کار گرفته می‌شود که روی آنها نانوساختارهایی وجود دارد.

فرایند ساخت سطوح ضد انعکاس از موضوعات بسیار داغ محسوب می‌شود؛ زیرا این دسته از ساختارها برای افزایش کارایی سلول‌های خورشیدی ضروری است. از سطوح پلیمری و سیلیکون‌های نانوساختار می‌توان در آنالیز شیمیایی استفاده کرد، زیرا برای این آنالیزها لازم است که سطح انعکاس کمی داشته باشد. دومین مزیت این سطوح، خود تمیزشوندگی آنهاست که به‌دلیل نانوساختارهایی است که به‌صورت فیلم نازک و با انرژی سطحی کم بر روی این سطوح وجود دارد.

کاربرد روش‌های مورد استفاده در ایجاد نانوساختارها روی پلیمر و سیلیکون بسیار وسیع است؛ به‌طوری که در حسگرها و پیل‌های خورشیدی می‌توان از این روش‌ها بهره جست. نقطه‌ی قوت این روش‌های تولید در آن است که می‌توان از آنها در تولید انبوه و مقیاس صنعتی استفاده کرد. از روشی که اخیراً محققان ارائه کرده‌اند، می‌توان به شکلی ساده و ارزان نانوساختارهایی را روی یک سطح وسیع ایجاد کرد. علاوه ‌بر این از این روش می‌توان در پوشش دادن سطوح سیلیکونی تک‌بلوری، چندبلوری، آمورف و همچنین طیف وسیعی از پلیمرهای مختلف نظیر ساینمی استفاده کرد.

همینک این گروه با همکاری گروه‌های تحقیقاتی دیگری در حال تحقیق بر روی سطحی برای آنالیز شیمیایی داروها هستند. یک حوزه‌ی جدید و جالب این است که روی سطوح خود تمیزشونده و ضد لک مخصوص سلول‌های خورشیدی کار کرد. تولید سطوح ضد آب کار ساده‌ای است؛ اما سیالات با کشش سطحی پایین می‌تواند باعث آلودگی شوند. از دیگر فعالیت‌های این گروه می‌توان به تحقیق روی سطوح دفع‌کننده‌ی روغن اشاره کرد.

نتایج این تحقیق در قالب مقاله‌ای با عنوان «Non-Reflecting Silicon and Polymer Surfaces by Plasma Etching and Replication»در نشریه‌ی journal Advanced Material به چاپ رسیده‌است.