برگزاری کارگاه آموزشی دوره عمومی مفاهیم مالکیت فکری

کارگاه آموزشی «دوره عمومی مفاهیم مالکیت فکری» از سوی کریدور خدمات فناوری تا بازار طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه مورخه ۸ و ۹ دی ماه برگزار شد.

برگزاری پنجمین نشست کریدور خدمات فناوری تا بازار

کارگاه آموزشی «دوره عمومی مفاهیم مالکیت فکری» از سوی کریدور خدمات فناوری تا بازار طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه مورخه ۸ و ۹ دی ماه برگزار شد. این دوره که با هدف آموزش اولیه مفاهیم مالکیت فکری به شرکت‌های دانش بنیان حوزه فناوری نانو برنامه‌ریزی شده بود با حضور فعال مدیران و کارشناسان ارشد شرکت‌های فعال در بخش فناوری نانو در محل سالن کنفرانس مرکز رشد پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ برگزار گردید.

در آغاز این کارگاه آموزشی مهندس قاسم جعفری به نمایندگی از طرف کریدور، به بیان راهبردهای اصلی کریدور خدمات فناوری تا بازار در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و اهتمام ویژه آن برای ارائه بسته‌های آموزشی کاربردی به شرکت‌های مذکور پرداخت. در ادامه مهندس سید شهاب الدین حسن زاده به عنوان مدرس این کارگاه آموزشی ضمن تشریح سرفصل‌های دوره از جمله حق نشر، علایم تجاری، طرح‌های صنعتی، پتنت، نظام‌های بین المللی ثبت اختراع و رقابت غیر منصفانه، اهمیت دارایی‌های فکری را به عنوان دارایی‌های نامحسوس کشورها در نظام اقتصادی بین المللی مورد توجه قرار داده و دوره جدید اقتصاد بین المللی را دوره حرکت از اقتصاد سرمایه داری به سمت اقتصاد خرد بنیان و دانش بنیان دانست. وی گفت: «در چنین دوره‌ای کشور یا بنگاهی دارای مزیت اقتصادی است که از نیرو و سرمایه فکری بیشتری برخوردار باشد» حسن زاده افزود: «در اقتصاد دانش بنیان دیگر عرضه مواد اولیه و یا نفت خام برای تولید ثروت مد نظر نیست بلکه بیشتر در این مرحله ما با عرضه دارایی‌های فکری به تولید ثروت و کسب مزیت می‌پردازیم» بر همین اساس وی تنظیم حقوق مرتبط با محصولات فکری از جمله مسائل مربوط به اختراع و نوآوری و لزوم اطلاع از این حقوق را مهم برشمرد.

بخش دوم کارگاه آموزشی «دوره عمومی مفاهیم مالکیت فکری» نیز در روز پنج شنبه ۹ دی ماه برگزار شد. در این بخش مباحث مربوط به ثبت اختراع(Patent) مورد توجه قرار گرفت و فلسفه و هدف پتنت، فواید و مزایای آن، موضوعات مشمول پتنت و دوره اعتبار و نظام‌های بین المللی آن بررسی شد. در پایان نیز به مباحث مالکیت فکری در تولید گونه‌های جدید گیاهی پرداخته شد.

لازم به ذکر است کریدور خدمات فناوری تا بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در ادامه برگزاری این کارگاه آموزشی، برنامه آموزشی دیگری تحت عنوان کارگاه «تبیین مسیر اخذ مجوز محصولات نانو پزشکی» را در هفته جاری در دست دارد که با همکاری اندیشگاه فناوری نانو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار خواهد شد.