ساخت کوچکترین کارت کریسمس جهان

کوچک‌ترین کارت کریسمس جهان به ابعاد ۲۰۰×۲۹۰ میکرومتر در دانشگاه گلاسکو ساخته شد. این کارت حاوی یک درخت کریسمس است. این کار برای نشان دادن توانمندی فناوری است که دانشمندان از آن در کارهای تحقیقاتی استفاده می‌کنند.

پژوهشگران دانشگاه گلاسکو موفق به ساخت کوچک‌ترین کارت کریسمس جهان شدند. این کارت بسیار کوچک، قابل رؤیت با چشم غیر مسلح نیست و می‌توان ۸۲۷۶ عدد از آن را روی یک قطعه تمبر ایجاد کرد. دیوید کامینگ و کین چن، با استفاده از فناوری نانو یک درخت کریسمس روی ورقه‌ی شیشه‌ای ایجاد کردند. این گروه تصمیم گرفتند که با ترسیم تصویر درخت کریسمس و ایجاد یک کارت کریسمس، به شکلی ساده نشان دهند که فناوری نوین چقدر دقیق است. این فرایند که تنها ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد، بسیار ساده و تکرارپذیر است. طراحی این کارت بیشتر از ساخت آن زمان می‌برد.

این کارت کریسمس ۲۰۰ میکرومتر عرض و ۲۹۰ میکرومتر طول دارد. برای درک بهتر میزان کوچکی این ابعاد، لازم به یادآوری است که قطر یک تار موی انسان ۱۰۰ میکرومتر است. با این توضیحات می‌توان گفت که بیش از نیم‌میلیون از این کارت‌های کریسمس روی یک کارت کریسمس استاندارد A5 جا می‌گیرد. البته امضای این کارت‌ کوچک کاری چالش‌برانگیز است.

رنگ‌های این کارت به‌‌وسیله‌ی رزونانس پلاسمون روی فیلم آلومینیومی الگودار در مرکز نانوفابریکیشن جیمز وات ایجاد شده‌است.

اگرچه ساخت یک کارت کریسمس کوچک، نمایش ساده‌ای محسوب می‌شود؛ اما فناوری‌ای که پشت این فرایند قرار دارد، کاربردهای بسیار مهمی در دنیای واقعی دارد.

با استفاده از فناوری ساخت نانو و میکرو ادوات در بخش حسگری زیست‌فناوری، فیلترهای نوری و قطعات کنترل نور، صنعت الکترونیک از این فناوری بهره بسیاری برده‌است. این کاربردها برای توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال و بازار نوظهور فناوری بهداشت و درمان بسیار حیاتی است. این فناوری بالاخره راه خود را برای تولید ارزان‌تر دوربین‌ها، تلویزیون‌ها و نمایشگرهای کامپیوتر پیدا خواهد کرد.