ساخت سبک‌ترین ماده‌ی جامد جهان

آئروژل‌ها مواد جامد بسیار سبکی هستند که کاربردهای گوناگونی دارند. محققان با استفاده از نانولوله‌های کربنی چندجداره آئروژل بسیار سبکی ساخته‌اند که استحکام بسیار بالایی دارد. این ماده را می‌توان سبک‌ترین ماده‌ی جامد جهان نام‌گذاری کرد.

اخیراً دانشمندان شکل جدیدی از دود یخ‌زده‌ی بسیار سبک را ساخته‌اند که می‌توان آن را سبک‌ترین ماده‌ی جامد جهان نامید. این ماده از استحکام و مساحت سطحی غیر قابل باوری برخوردار است. از آئروژل نانولوله‌های کربنی چندجداره، می‌توان در حسگرها برای شناسایی مواد سمی و آلاینده، واکنش‌دهنده‌های شیمیایی و قطعات الکترونیکی استفاده کرد.

لی زای و همکارانش می‌گویند که این آئروژل جدید با استفاده از دی اکسید سیلیکون (جزء اصلی ترکیب شن) و مواد دیگری ساخته می‌شود که هم‌اکنون به‌عنوان عایق در پنجره‌ها و ساختمان، راکت‌های تنیس و اسفنج‌ها برای تمیز کردن روغن استفاده می‌شود. آئروژل‌ها مواد جامد اما بسیار سبکی هستند که آنها را با دود یخ‌زده مقایسه می‌کنند. تاکنون تعداد اندکی از دانشمندان موفق به تولید آئروژل از نانولوله‌های کربنی شده‌اند.

محققان در این پروژه این آئروژل‌ها را از نانولوله‌های کربنی تولید و خواص آنها را بررسی نمودند. آئروژل‌هایی نانولوله‌های کربنی چندجداره که با پلاستیک آمیخته شده‌اند، بسیار انعطاف‌پذیر هستند و همانند یک اسفنج می‌توان آنها را صدها برابر کشید. اگر یک اونس مربع نانولوله‌ی ‌کربنی را از هم باز کرده و آنها را کنار به کنار و انتها به انتها هم چید، می‌توان سه زمین فوتبال را مفروش کرد. از آنجا که آئروژل‌های نانولوله‌های کربنی چندجداره هدایت الکتریک خوبی دارند، می‌توان از آنها در کاربردهای حسگری استفاده کرد. این ماده می‌تواند ۰٫۰۰۳۵۲۷ اونس ماده را شناسایی کند.

نتایج این تحقیق در نشریه‌ی ACS Nano چاپ شده‌است.