تشخیص عوامل بیماری‌زای مرگبار با استفاده از زنگ آهن و ماسه

شاید پیشرفت بزرگ بعدی در زمینه تشخیص پزشکی، ذرات ریزِ زنگ یا همان اکسید آهن باشد که با ماده تشکیل دهنده ماسه، یعنی دی‌اکسید سیلیکون روکش شده‌اند.

شاید پیشرفت بزرگ بعدی در زمینه تشخیص پزشکی، ذرات ریزِ زنگ یا همان اکسید آهن باشد که با ماده تشکیل دهنده ماسه، یعنی دی‌اکسید سیلیکون روکش شده‌اند. این نانوذرات که قطر آنها بین ۲۹ تا ۲۳۰ نانومتر است، می‌توانند پادتن‌ها را برای تشخیص ویروسی که سرطان گردن را ایجاد می‌کند و نوعی باکتری که موجب اسهال مرگبار می‌شود، به‌دام بیاندازند.

بنابر گفته محققان ویتنامی، می‌توان به آسانی پادتن‌های سنتزی یا مونوکلونال را که به ویروس papilloma انسانی (HPV18) و میکروب سمی Escherichia coli O157:H7 پاسخ می‌دهند، روی این نانوذرات تثبیت کرد. زمانی که این پادتن‌ها به این شکل به‌دام افتادند، می‌توان نمونه‌هایی را که مشکوک به آلودگی هستند، به‌وسیله آنها بررسی کرد. اگر این نمونه‌ها حاوی عوامل بیماری‌زا باشند، تعدادی از این عوامل به این پادتن‌ها می‌چسبند و می‌توان این تغییر را با یک تست معمولی تشخیص داد. امکان تشخیص دقیق این عوامل بیماری‌زا بدون استفاده از نانوذرات نیز وجود دارد، اما بهره‌گیری از این ذرات موجب بهبود محدوده تشخیص این عوامل می‌شود. زیرا این ذرات می‌توانند عوامل مورد نظر را از مخلوط سلول‌ها جدا کنند و بدین ترتیب سلول‌ها و مواد دیگر در فرایند تشخیص مداخله نمی‌کنند.

با استفاده از این نانوذرات می‌توان حضور E. Coli را در نمونه‌هایی که حاوی تعداد بسیار کمی از این باکتری هستند، تشخیص داد. بدین ترتیب امکان تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر منبع آلودگی به وجود می‌آید.

همچنین بهبود محدوده تشخیص HPV18 در سلول‌های گردنی راه را برای تشخیص زودهنگام سرطان گردن هموار کرده و شانس درمان بیمارانی را که به این عارضه دچار می‌شوند، افزایش می‌دهد.

تران هوآنگ های و همکارانش از موسسه فیزیک Ho Chi Minh City توضیح می‌دهند که پس از سرطان سینه در زنان، سرطان گردن دومین سرطان شایع در دنیاست. روش معمولی که در حال حاضر برای تشخیص این سرطان استفاده می‌شود (immunosorbent متصل به آنزیم یا ELISA)، نمی‌تواند حضور سلول‌های سرطانی را در مراحل اولیه بیماری تشخیص دهد. راهکار مبتنی بر نانوذرات مغناطیسی می‌تواند این مشکل را حل کند. به‌طور مشابهی باکتری E. coli O157:H7 دلیل اصلی اسهال‌های شدیدی است که می‌تواند منجربه از کار افتادن کلیه‌ها و حتی مرگ شود. سرعت شیوع این بیماری از طریق خوردن مواد عذایی آلوده بسیار بالاست و بنابراین وجود یک روش تشخیصی سریع برای جلوگیری از شیوع این بیماری ضروری است.