یکی از چالشها تولید کنندگان هواپیما، بررسی آسیبهای موجود روی بدنه آن است. هرچند روشهایی برای این کار وجود دارد اما همه آنها با دشواریهایی همراه است. اخیرا محققان روشی یافتهاند که با آن میتوان این آسیبها را در کمترین زمان ممکن و سادهترین شکل شناسایی کرد.
بررسی آسیبها در کامپوزیت مورد استفاده در بدنه هواپیما
یکی از چالشها تولید کنندگان هواپیما، بررسی آسیبهای موجود روی بدنه آن است هرچند روشهایی برای این کار وجود دارد اما همه آنها با دشواریهایی همراه است. اخیر محققان روشی یافتهاند که با آن میتوان این آسیبها را در کمترین زمان ممکن و سادهترین شکل شناسایی کرد. طی سالهای اخیر، تولیدکنندگان هواپیما برای ساخت محصولاتشان به استفاده این مواد بسیار سبکتر و مقاومتر از آلومینیوم هستند. اما بررسی آسیبهای |
برایان واردل، استادیار هوافضا، میگوید که اگر شما به آلومینیوم ضربه وارد کنید روی آن آثاری از ضربه خوردگی دیده میشود اما ضربه به کامپوزیت منجر بههیچگونه آسیب سطحی نمیشود. واردل و همکارانش با استفاده از یک دوربین حساس به گرما و یک دستگاه ساده دیگر موفق شدند روشی برای شناسایی آسیبهای درونی بیابند. در این روش لازم است که کامپوزیت مورد آزمایش دارای نانولوله کربنی باشد. این نانولوله گرمای لازم برای انجام تست را فراهم میکند. این روش، که در شماره ۲۲ مارچ نشریه Nanotechnology به چاپ رسیده است، به هرچند این روش بسیار موثر است اما در عین حال دشوار میباشد زیرا باید کامپوزیت جدیدی که این تیم تحقیقاتی ارائه کرده است از خواص مکانیکی بهتری |