نگاهی‌بر اهداف برگزاری و نظرات شرکت‌کنندگان در مسابقه‌تجهیزات

آزمون مرحله اول مسابقه تجهیزات شناسایی در فناوری نانو، به طور همزمان در شش حوزه امتحانی تهران، یزد، اصفهان، شیراز، بابل و بیرجند برگزار شد. به گفته مسئول برگزاری مسابقه، در حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر اول از شرکت‌کنندگان در مرحله اول آزمون که ۸۰ درصد نمره آزمون تئوری را کسب کرده باشند به مرحله دوم راه خواهند یافت.

راهیابی ۲۰ نفر به مرحله عملی مسابقه تجهیزات

آزمون مرحله اول مسابقه تجهیزات شناسایی در فناوری نانو، به طور همزمان در شش حوزه امتحانی تهران، یزد، اصفهان، شیراز، بابل و بیرجند برگزار شد.

 

به گفته عماد احمدوند، بسترسازی برای ساخت تجهیزات داخلی در زمینه فناوری نانو یکی از اهداف مهم ستاد توسعه فناوری نانو است که تحقق این امر، بر پرورش نیروی انسانی قوی استوار است. احمدوند با تاکید بر لزوم برگزاری چنین مسابقاتی در سطح کشور اظهار داشت: «با برگزاری این قبیل مسابقات و ایجاد حس رقابت بین شرکت‌کنندگان می‌توانیم در رسیدن به این هدف گام برداریم».

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ستاد در خصوص تعداد و چگونگی راهیابی داوطلبین به مرحله دوم مسابقه اظهار داشت: «در حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر اول از شرکت‌کنندگان در مرحله اول آزمون که ۸۰ درصد نمره آزمون تئوری را کسب کرده باشند به مرحله دوم راه خواهند یافت».

مسئول برگزاری مسابقه تجهیزات شناسایی در فناوری نانو، تعداد ثبت‌نام کنندگان در آزمون مرحله اول را در حدود ۲۳۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: «از ۲۳۰۰ نفر ثبت‌نام کننده این مسابقه، ۲۱۹ نفر در مقطع دکتری، ۸۸۵ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و بقیه شرکت کنندگان در مقطع کارشناسی بوده‌اند. همچنین ۲۰۰ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان را دانش‌آموزان مقاطع دبیرستان و راهنمایی تشکیل می‌دادند».

 

همچنین طبق آمار به دست آمده از شرکت کنندگان در مسابقه، برخی از شرکت کنندگان، سطح سوالات مسابقه را متوسط ارزیابی کردند و خواستار ارائه منابع جامع‌تر در سال‌های آتی شدند.

به عقیده یکی از شرکت‌کنندگان که فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی ارشد شیمی است، تعداد و سطح سوالات و مدت زمان پاسخ گویی مناسب بوده و در صورت مطالعه تمامی منابع، پاسخگویی به تمامی سوالات امکان‌پذیر بوده است. یکی دیگر از شرکت کنندگان که دانشجوی کارشناسی رشته ریاضی است، تاخیر در زمان اطلاع‌رسانی برگزاری مسابقه در مراکز دانشگاهی را دلیل عدم آمادگی کافی برای شرکت در مسابقه اظهار کرد. داوطلب دیگری که دانشجوی مقطع دکتری رشته شیمی است، معتقد بوده طرح سوالات از جزئیات موجب‌شده بود که تنها افرادی که با تجهیزات آزمایشگاهی در زمینه فناوری نانو از نزدیک کار کرده‌اند بتوانند پاسخ‌گوی تمامی سوالات باشند.

 

شایان ذکر است مرحله تئوری مسابقه ملی فناوری نانو، تجهیزات شناسایی صبح روز جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه در شش حوزه امتحانی تهران، شیراز، اصفهان، یزد، بیرجند و بابل برگزار شد.

نتایج برگزیدگان آزمون تئوری مسابقه تجهیزات یک‌هفته پس از برگزاری آزمون از طریق پایگاه اینترنتی ستاد توسعه فناوری نانو اعلام خواهد شد. برگزیدگان مرحله تئوری با گذراندن یک دوره آموزش عملی تجهیزات، در مسابقه عملی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و در نهایت برگزیدگان این مسابقه، همزمان با چهارمین جشنواره فناوری نانو معرفی می‌شوند.