دستکاری اتمی و ملکولی؛ پیشگامان علوم نانو

موسسه ریسرچ اند مارکت (Research and Markets)، به‌تازگی گزارشی با عنوان «دستکاری اتمی و ملکولی. پیشگامان علوم نانو، بخش ۲»، منتشر کرده است.

موسسه ریسرچ اند مارکت (Research and Markets)، به‌تازگی گزارشی با عنوان «دستکاری اتمی و ملکولی. پیشگامان علوم نانو، بخش ۲»، منتشر کرده است.

هدف از دستکاری اتم‌ها و ملکول‌ها، پی بردن به این نکته است که ادوات مکانیکی، مغناطیسی، اُپتیک و الکترونیک کوچک شده، می‌توانند حتی در سطح ملکول‌ها یا اتم‌های منفرد نیز عمل کنند. به‌همین دلیل، دستکاری ملکولی و اتمی، در توسعه علوم نانو نقش بسزایی دارند. روش‌های جدید مبتنی بر استفاده از میکروسکوپ پیمایشگر تونل‌زنی (STM)، برای تعیین مشخصات و دستکاری اتم‌ها و ملکول‌ها در تمامی سطوح و با دقت بسیار زیاد توسعه یافته است.

در عین حال، برای طراحی ملکول‌ها و سطوحی که دارای کارکردهای الکترونیکی، مکانیکی و نوری ویژه‌ای هستند، مفاهیم جدیدی توسعه یافته‌اند که به توسعه و سنتز نانوماشین‌های واقعی کمک خواهند کرد.

هدف از انتشار گزارش جدید، تشریح جنبه‌های مهم این حوزه علمی در حال رشد و پیش‌بینی چالش‌های اصلی مربوط به آینده‌ی «دستکاری اتمی و ملکولی»، از مرحله‌ی دانش بنیادی تا سنتز ادوات در مقیاس اتمی است.

ویژگی‌های اصلی این گزارش عبارتند از:

ارائه تحقیقات کنونی متخصصان دنیا در زمینه میکروسکوپ روبشی پیمایشگر (SPM)؛

بررسی جامع موضوعات مختلف؛ و

بررسی توسعه تاریخی و تکامل این حوزه.

موضوعات محوری پوشش داده شده عبارتند از:

نظریه دستکاری اتمی و ملکولی؛

فرایند ارتعاشی در مقیاس اتمی؛

فرایندهای اولیه دستکاری ملکولی و … .

برای دریافت متن کامل این گزارش به قیمت ۱۲۴ یورو اینجا را کلیک کنید.