تلاش عضو کنگره آمریکا برای ایجاد مرکز فناوری‌نانو در حوزه دفاعی

عضو کمیته خدمات نظامی کنگره آمریکا، از وزارت دفاع این کشورخواست تا بر تحقیقات فناوری‌نانو توجه بیشتری نماید. وی از وزارت دفاع این کشور خواسته است تا در چارچوب مطالعه‌ای، نیاز به ایجاد مرکز فناوری‌نانو را بررسی نماید.

عضو کمیته خدمات نظامی کنگره آمریکا، از وزارت دفاع این کشورخواست تا بر تحقیقات فناوری‌نانو توجه بیشتری نماید. وی از وزارت دفاع این کشور خواسته است تا در چارچوب مطالعه‌ای، نیاز به ایجاد مرکز فناوری‌نانو را بررسی نماید. این مرکز در دانشکده علوم و مهندسی نانومقیاس دانشگاه آلبانی تاسیس خواهد شد. سناتور گیلی‌برند، بر ضرورت تاسیس این مرکز تاکید کرده و در حال مذاکره برای اختصاص ۵۰ میلیون دلار از محل اعتبارات فدرال تحقیقات فناوری‌نانو، برای ایجاد این مرکز جدید است.

بر اساس گزارش کمیته مشاوران علم و فناوری ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸، حجم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی آمریکا در حوزه علم و فناوری‌نانو سالیانه حدود ۱۸ درصد رشد داشته است. این در حالی است که طی همین مدت، متوسط رشد سرمایه‌گذاری جهانی در این حوزه نوظهور، حدود ۲۷ درصد بوده است. در حالی که هنوز هم ایالات متحده آمریکا در زمینه فناوری‌نانو پیشگام است، اما کشورهایی نظیر چین به سرعت در این حوزه پیشرفت می‌کنند.

کشور چین در سال‌های اخیر به این فناوری توجه گسترده‌ای کرده، به‌طوری که فناوری‌نانو یکی از ۴ پروژه کلان علمی (science Megaprojects) این کشور محسوب می‌شود. هدف اصلی برنامه پروژه‌های کلان، پر کردن شکاف علمی و تحقیقاتی کشور چین با ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۲۰ است. در حال حاضر تعداد پتنت‌های فناوری‌نانوی کشور چین از کشور ایالات متحده آمریکا بیشتر بوده و برآورد می‌شود که دولت چین بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷، بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار در حوزه علم و فناوری‌نانو سرمایه‌گذاری کرده است.