تولید عامل جدیدی برای افزایش وضوح تصویربرداری

گروهی از دانشمندان کره جنوبی فرایندی برای تولید انبوه یک عامل تصویربرداری جدید برای CT (توموگرافی رایانه‌ای) ارائه کرده‌اند که می‌تواند در تشخیص بیماری‌های قلبی، سرطان سینه و سایر بیماری‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

گروهی از دانشمندان کره جنوبی فرایندی برای تولید انبوه یک عامل تصویربرداری جدید برای CT (توموگرافی رایانه‌ای) ارائه کرده‌اند که می‌تواند در تشخیص بیماری‌های قلبی، سرطان سینه و سایر بیماری‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. آنها همچنین در بررسی‌های اولیه خود نشان داده‌اند که این عامل می‌تواند به صورت ایمن و بی‌خطر در استفاده‌های بالینی به کار رود. این عامل تصویربرداری از نانوذرات تانتالوم ساخته می‌شود که بسیار گران است و آنقدر درون بدن باقی می‌ماند که می‌توان از اندام‌های مختلف تصویربرداری کرد.
عامل تصویربرداری جدید این قابلیت را دارد که تشخیص بیماری‌های قلبی، سرطان پستان، و بیماری‌های دیگر را بهبود بخشد.
تیگوان هیئون و سئونگ هونگ چوئی از دانشگاه ملی سئول که این تحقیق را با همکاری گروهی از محققان انجام داده‌اند، می‌گویند که توموگرافی رایانه‌ای یکی از روش‌های پرکاربرد در تشخیص پزشکی بوده و از آن می‌توان برای شناسایی بیماری‌های مختلفی استفاده کرد. با این حال این روش نیاز به استفاده از مقادیر زیادی عامل وضوح تصویر دارد تا اندام‌های بدن به خوبی دیده شوند. عوامل وضوح تصویر که امروزه استفاده می‌شوند، معایب زیادی دارند. این عوامل برای مدت طولانی درون بدن باقی نمی‌مانند و این امر به‌عنوان مثال نوع تصویربرداری مورد نظر پزشکان را محدود می‌کند. تاکنون نانوذراتی تولید شده‌اند که قابلیت استفاده به‌عنوان عامل وضوح تصویر را دارند، اما این نانوذرات یا از جنس طلا هستند که بسیار گران است و یا از جنس بیسموت که سمی است. بنابراین محققان به‌دنبال یافتن ذرات جدیدی هستند تا با استفاده از آنها بر این مشکلات غلبه کنند.
این پژوهشگران توانسته‌اند مقادیر زیادی از نانوذرات تانتالوم را تولید نمایند. این نانوذرات «عملکرد بسیار خوبی» در تصویربرداری از قلب، غدد لنفی، کلیه‌ها و بافت‌های دیگر موش‌های آزمایشگاهی از خود نشان داده‌اند. محققان در زمینه ایمنی این ذرات می‌گویند: «این نانوذرات بر عملکرد طبیعی این بافت‌ها تأثیری نداشتند». بنابر گزارش منتشر شده در این زمینه، از این نانوذرات به خصوص می‌توان برای تشخیص گرفتگی عروق قلب و همچنین تصویربرداری از غدد لنفی برای تعیین انتشار سرطان سینه استفاده کرد.
جزئیات این کار در مقاله‌ای با عنوان:
“Large-Scale Synthesis of Bioinert Tantalum Oxide Nanoparticles for X-ray Computed Tomography Imaging and Bimodal Image-Guided Sentinel Lymph Node Mapping”
در مجله Journal of the American Chemical Society منتشر شده است.