بهبود باتری‌ها قابل شارژ با استفاده از نانوذرات

پژوهشگران در حال تست راه‌های متفاوتی برای بهبود باتری‌های قابل شارژ جهت استفاده در خودرو‌های الکترونیکی هستند. آنها روی باتری‌های یون لیتیم و هوا لیتیم کار می‌کنند. هرچند بهبودهایی در این مسیر حاصل شده اما هنوز برای تجاری شدن آن زمان زیادی لازم است.

پژوهشگران در حال تست راه‌های متفاوتی برای بهبود باتری‌های قابل شارژ جهت
استفاده در خودرو‌های الکترونیکی هستند. آنها روی باتری‌های یون لیتیم و
هوا لیتیم کار می‌کنند. هرچند بهبودهایی در این مسیر حاصل شده اما هنوز
برای تجاری شدن آن زمان زیادی لازم است.

فناوری نانو نقش مهمی در مسیر بهبود این باتری‌ها دارد. هدف اصلی آن است که
باتری‌هایی با سرعت شارژ بالا و همچنین قدرت ذخیره بالا تهیه شود. با این
کار خودروهای برقی قابل رقابت با خودروهای بنزینی خواهند بود.

یکی از چالش‌ها در این مسیر آن است که باتری‌ها بتوانند به سرعت شارژ شوند
بدون این که ظرفیت ذخیره انرژی آنها کاهش یابد. اخیرا پژوهشگران دانشگاه
ایلینویز مقاله‌ای در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رساندند که در آن
راهبردی پیشنهاد شده است که با استفاده از آن می‌توان سرعت شارژ باتری را
افزایش داد بدون این که ظرفیت ذخیره‌سازی آن کاهش یابد. با این روش در طول
مدت تنها ۲ دقیقه می‌توان تا ۹۰ درصد ظرفیت یک باتری یون لیتیم را شارژ
کرد. در این راهبرد از نانوساختارهای سه بعدی به‌عنوان کاتد استفاده
می‌شود.

 
یکی دیگر از باتری‌های قابل شارژ که در
آینده می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، باتری هوا لیتیم است. در این باتری
ماده‌ای به‌عنوان کاتد استفاده شده است که می‌تواند اکسیژن هوا را جذب کرده
و با استفاده از لیتیم موجود در آند تولید انرژی کند.

در این سیستم، با ترکیب اکسیژن و لیتیم، اکسید لیتیم یا پراکسید لیتیم
تولید می‌شود که تشکیل آن منجر به آزاد شدن انرژی می‌گردد. این باتری‌ها
دانسیته انرژی بیشتری نسبت به بنزین ایجاد می‌کنند. با این کار خودروهای
مجهز به این باتری‌ها می‌توانند مسافت‌ها طولانی‌تر را بپیمایند اما شارژ
این باتری‌ها کمی طولانی و زمان‌بر است.

پژوهشگران فعال در پروژه ALISTORE از نانوذرات استفاده می‌کنند تا هدایت
الکتریکی را افزایش دهند با این کار باتری‌های قدرتمند و مناسبی برای
خودروها بوجود می‌آید. سرعت حرکت یون‌ها از یک الکترود به الکترود دیگر
افزایش می‌یابد. از این راهبرد می‌توان برای انتقال انرژی استفاده کرد.
البته ممکن است چندین سال طول بکشد تا این ابداع در خودروهای مجهز به باتری
استفاده شود. پژوهشگران باید مطمئن شوند که این خودروها می‌توانند به
اندازه خودروهای بنزینی حرکت کنند بدون این که نیاز به شارژ مجدد داشته
باشند. در ضمن شارژ کامل این باتری‌ها باید فقط چند دقیقه به طول بی‌انجامد
تا این خودروها قابل رقابت با خودروهای بنزینی شود.

در حال حاضر پژوهشگران برای ارائه چنین باتری که بتواند انرژی طی کردن
مسافت طولانی را تامین کند، مسیر طولانی در پیش دارند.