استفاده از نانوذرات برای درمان سرطان تخمدان

محققان موفق به ارائه روشی برای درمان سرطان تخمدان شدند. در این روش از نانوذرات به‌عنوان حمل کننده دارو استفاده می‌شود. این نانوذرات به‌راحتی به گیرنده‌های روی سلول‌های سرطانی چسبیده و دارو را آزاد می‌کنند. این نانوذرات از فولات ساخته می‌شوند، فولات ترکیب شیمیایی است که گیرنده‌های آن روی سلول‌های سرطانی به‌وفور یافت می‌شود.

محققان موفق به ارائه روشی برای درمان سرطان تخمدان شدند. در این روش از نانوذرات به‌عنوان حمل‌کننده دارو استفاده می‌شود. این نانوذرات به‌راحتی به گیرنده‌های روی سلول سرطانی چسبیده و دارو را آزاد می‌کنند. این نانوذرات از فولات ساخته می‌شوند، فولات ترکیب شیمیایی است که گیرنده‌های آن روی سلول‌های سرطانی به‌وفور یافت می‌شود.

محققان دانشگاه کارولینای جنوبی نشان دادند که فناوری نانو قابلیت درمان سرطان تخمدان را داراست. این گروه تحقیقاتی با همکاری همتایان خود در دانشگاه دوک اقدام به انجام مطالعه‌ای درباره استفاده از نانوذرات در رهاسازی دارو نمودند. در این تحقیق دوز مشخصی از داروهای شیمی درمانی و رادیوتراپی به‌صورت هدفمند به سلول‌های سرطانی حمل شده که با این کار مقدار ضرر این مواد به دیگر بافت‌های سالم به‌حداقل خود می‌رسد.

آندرو وانگ، استادیار تومور شناسی و یکی از محققان اصلی این پروژه می‌گوید که نتایج کار ما ثابت می‌کند که با استفاده از روش مهندسی درمان هوشمند، می‌توان مواد شیمی درمانی را در سلول‌های سرطانی رهاسازی کرد. چنین امکان تا پیش از توسعه حمل کننده‌های مبتنی بر نانوذرات وجود نداشته است. این مواد بسیار کوچک می‌توانند با دقت به‌نحوی مهندسی شوند که مواد دارویی را در خود نگه‌داشته و در سلول‌های سرطانی رهاسازی کنند. ما معتقد هستیم که این پروژه قادر است درمان‌های مبتنی بر نانوذرات را تسهیل کند و در نهایت موجب بهبود درمان سرطان شود. وانگ یکی از اعضای مرکز جامع سرطان لینبرگر در دانشگاه کارولینای جنوبی است.

هنگامی که سرطان درون شکم گسترش می‌یابد مشکلات روده‌ای تبدیل به یکی از اصلی‌ترین اثرات جانبی سرطان تخمدان می‌گردد. هر چند از شیمی درمانی و رادیو درمانی می‌توان برای درمان این سرطان استفاده کرد و نتایج خوبی گرفت اما هر دوی این روش‌ها دارای محدویت‌هایی هستند به این شکل که با این دو روش نمی‌توان تنها به سلول‌های سرطانی حمله کرد.

برای ساخت این نانوذرات، از فولات استفاده کردند، فولات نام ترکیب شیمیایی قابل انحلال در آب است که از ویتامین B9 ساخته می‌شود. دلیل این انتخاب آن است که بیشتر سلول‌های سرطان تخمدان تعداد زیادی گیرنده فولات ایجاد می‌کنند. برای درمان، درون این نانوذرات را از مواد شیمی درمانی و رادیوایزوتوپ، پاسلیتاسل و ییتریم ۹۰، پر می‌کنند.

نتایج این تحقیق در نشریه Biomaterials به چاپ رسیده است.