خانه نانویی در جشنواره چهارم دو ساله شد

خانه نانویی برای دومین بار با ارتقای کیفیت مواد و مصالح استفاده شده، در بخش ساختمان نمایشگاه نانو به نمایش درآمده است. این خانه سال گذشته برای نخستین بار در جشنواره فناوری نانو به معرض نمایش عمومی گذاشته شد.


لذت زندگی در خانه‌های آینده با فناوری نانو، تجربه شیرینی است که با حضور در خانه ۳۶متری، بخش ساختمان چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو، دست‌یافتنی به نظر می‌رسد. اگرچه نمای بیرونی این خانه از بسیاری جهات شبیه خانه‌های امروزی است اما آنچه فضای کوچک داخل خانه را متفاوت می‌سازد، استفاده از آخرین دستاوردهای فناوری نانو در بخش‌های مختلف آن است.

 

بهره‌گیری از فناوری نانو در مبلمان، پنجره‌ها، رنگ دیوار، شیرآلات و پوشش‌دهنده‌های سطوح، علاوه‌بر افزایش کیفیت محصولات، بر بهداشت فضای داخلی خانه نیز تاثیر گذاشته است. کارشناسان سازنده این خانه در چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو، گروهی از تولیدکنندگان محصولات مبتنی بر فناوری نانو در بخش ساختمان‌اند که هر کدام مسئولیت ساخت بخشی از خانه را بر عهده گرفته‌اند.

 

از جمله محصولات مبتنی‌بر فناوری نانو که در این خانه‌نانویی به‌کار رفته است می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

• رنگ‌های پوشش‌دهنده دیوار و سقف حاوی آئروژل‌هایی بر پایه سیلیس، با ایجاد صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در مصرف انرژی؛

• استفاده از فیلتر یخچال حاوی نانوذرات نقره با خاصیت باکتری زدایی، جذب بو از طریق کربن فعال و تخریب آلودگی با اکسیدتیتانیوم؛

• پنجره‌هایی با شیشه‌های دوجداره کنترل‌کننده انرژی ؛

• دستگاه تصفیه آلاینده‌های هوا حاوی نانوذرات نقره؛

• موکت و کفپوش و  مبلمان با پوشش ضد آب و ضد لک حاوی نانوذراتی سیلیس و اکسید تیتانیوم؛

• سرامیک و شیرآلات ضد باکتری حاوی نانوذرات نقره و اکسید روی با خاصیت باکتری زدایی؛

• لوله‌های بی‌صدای حاوی نانوذرات؛

• ساعت با باتری خورشیدی و سطل آنتی باکتریال ضد حریق.

 

نکته قابل توجه در این خانه، افزایش مقاومت مصالح ساختمانی و کاهش قیمت ساخت است. لازم به ذکر است، خانه نانویی سال گذشته برای نخستین بار در جشنواره فناوری نانو به معرض نمایش عمومی گذاشته شد. امسال این خانه برای دومین بار در بخش ساختمان نمایشگاه نانو به نمایش درآمده است.

 

با توجه به کاربردهای فناوری نانو در صنعت ساختمان، توجه مدیران وزارت مسکن و همچنین شهرداری‌ها به‌عنوان دو متولی بسیار مهم ساخت‌وساز در کشور به استفاده از کاربردهای این فناوری در کشور می‌تواند نقش مهمی در توسعه کاربردهای فناوری نانو در صنعت ساختمان داشته باشد.

 

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به بخش ساختمان چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو، واقع در طبقه اول سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران، از این خانه نانویی دیدن کنند.