ایران رتبه‌ی چهارم جهان را در بحث اولویت‌دهی به مقالات نانو دارد

دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در گفت و گو با ستاد خبری چهارمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو به فعالیت‌های این ستاد اشاره کرد و گفت: «یکی از مواردی که ما خیلی بر آن تاکید داریم، این بوده که ارزیابی مستمری از پیاده‌سازی سند راهبرد در حوزه فناوری نانو، داشته باشیم. یکی از اهداف این ستاد این بوده که ایران تا سال ۲۰۱۵ میلادی در تمام حلقه‌ها (از فناوری تا تولید علم و بازار) جزو ۱۵ کشور برتر دنیا باشد».


دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در گفت و گو با ستاد خبری چهارمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو به فعالیت‌های این ستاد اشاره کرد و گفت: «یکی از مواردی که ما خیلی بر آن تاکید داریم، این بوده که ارزیابی مستمری از پیاده‌سازی سند راهبرد در حوزه فناوری نانو، داشته باشیم. یکی از اهداف این ستاد این بوده که ایران تا سال ۲۰۱۵ میلادی در تمام حلقه‌ها (از فناوری تا تولید علم و بازار) جزو ۱۵ کشور برتر دنیا باشد. یعنی از نظر توسعه منابع انسانی، تولید علم، توسعه فناوری، تولید محصولات مبتنی بر نانو و در اختیار گرفتن سهمی از بازار جهانی در حوزه نانو در بین ۱۵ کشور برتر جهان باشیم. اما خوشبختانه کشور ما در ۹ ماه اول سال میلادی رتبه ۱۲ام را در تولید علم به خودش اختصاص داده که این رتبه بالاتر از روسیه، کانادا و استرالیاست.»

 

دبیر چهارمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی فناوری نانو به توضیح برنامه‌های ستاد فناوری نانو پرداخت و با تاکید بر گفت:« نظارت، ارزیابی کشورهای دیگر و رصد جایگاه ایران بین کشورهای مختلف یکی از اصولی‌ترین بخش‌های فعالیت ستاد نانو را تشکیل می‌دهد. اگربه این نتیجه برسیم که جایی کند حرکت می‌کنیم یا جایی مطابق با برنامه نیستیم با تغییر سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری بیشتر سعی می‌کنیم موارد را اصلاح کنیم. خوشبختانه شرایطی که الان داریم، فراتر از برنامه‌ریزی‌هایمان بوده. ما الان در توسعه منابع انسانی و تولید علم در بین ۱۵ کشور جهان قرار گرفته‌ایم.»

 

به گفته‌ی دکتر سرکار در بخش فناوری که شاخص آن تعداد ثبت اختراع بین المللی است، جایگاه ایران خوب است. دبیر ستاد نانو با تاکید بر این که در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار متخصص در حوزه فناوری نانو در ایران فعالیت می‌کنند، گفت:« در بحث پژوهش که شاخص آن تعداد مقالات معتبر بین المللی است، تعداد مقالات ایران در ۹ ماهه اول سال ۲۰۱۱ میلادی از مرز ۲۰۰۰ مقاله گذشته‌است و در مقاله‌‎ای که دانشگاه کالیفرنیا عرضه کرده، اعلام شده که ایران در بین کشورهای جهان در اولویت دهی به بحث نانو، رتبه چهارم را دارد».

 

دکتر سعید سرکار در مورد سیاست‌های حمایتی در مبحث فناوری نانو، ضمن اشاره به حمایت از پژوهش‌هایی که در سطح کارشناسی ارشد و دکترا انجام می‌شوند، گفت:« کمک برای ثبت اختراعات بین المللی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان‌مان به صورت وام دادن، پیش خرید کردن محصولات‌شان، گرفتن تاییدیه‌ها، تهیه طرح تجاری. حمایت از موسسات برای شرکت در نمایشگاه‌های معتبر بین المللی و مواردی از این دست، سیاست‌های حمایتی است که در مبحث فناوری نانو به کار می‌گیریم.»

 

گفتنی است چهارمین نمایشگاه فناوری نانو از ۱۳ تا ۱۷ مهرماه ۱۳۹۰ از سوی ستاد توسعه فناوری نانو در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود.